STORE MENGDER: Volkswagens bilhavn i Oslo er stappfull av den ferske elbilen ID. 3, som det er mange tusen nordmenn som venter på. Foto: Fredrik Hagen / NTB

Vill vekst: Kan bli 100 prosent elbiler lenge før 2025

Skrevet av Morten Abrahamsen / NTB
03.11.2020 08:24

Flere norske bilimportører har allerede i dag en elbilandel på rundt 90 prosent, og kan nå 100 prosent om et par år.

Det er bred politisk enighet i Norge om at nybilsalget i 2025 skal bestå av nullutslippsbiler, hvilket i praksis vil si elbiler. I 2019 var 42 prosent av de nye personbilene elbiler, ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikkens statistikk. Så langt i år er andelen over 50 prosent, og de siste månedene enda høyere.

For noen bilmerker er elbilandelen helt oppe i 90 prosent, og det er ofte takket være én eneste modell. I tiden framover skal det komme en rekke nye elbilmodeller, slik at mange bilmerker vil ha slike biler i flere segmenter, noe som trolig vil bety et enda høyere innslag av nye elbiler i Norge.

– Vår filosofi har hele tiden vært å jobbe med myndighetenes ambisjoner om kun salg av nullutslippsbiler i 2025, sier Ulf Tore Hekneby, administrerende direktør i Harald A. Møller, som er Norges største bilselskap med merkene Audi, Seat, Skoda og Volkswagen.

STARTET I DET SMÅ: En elbilparkering i 2012, da var elbilbestanden snaut 10.000 biler. I dag er den på mer enn 300.000, ifølge tall fra Elbilforeningen. Foto: Erlend Aas / NTB

Ut med bensin og diesel
Han forteller at det for to av merkene, Audi og Seat, allerede i dag selges over 90 prosent elbiler. For begge disse merkene er det én eneste modell som står for hele det elektriske salget.

– I tillegg har vi tatt ut bensin- og dieselmodeller av salgsprogrammet, og det vil vi fortsette med de neste årene fram til 2025.

Hekneby regner med at totalen for alle deres merker vil ligge i nærheten av 90 prosent elbiler allerede i år. Noe som peker mot at Harald A. Møllers merker, i tillegg til flere andre, kanskje ikke trenger årene fram til 2025 for å nå det politiske målet.

– Vi tror vi kan nå ambisjonene til myndighetene på et eller flere av merkene før 2025 med de nye elbilmodellene vi skal lansere på tvers av merkene de neste årene, sier Hekneby.

Morten Moum, informasjonssjef hos Audi, sier de kan være rent elektriske om et par år, men at de samtidig har fossilbiler i porteføljen som de ikke vil gi helt slipp på.

– For Audis del tror vi også at vi vil se et salg av et knippe RS-modeller, som er viktig for merkevaren vår.

KOMMER SNART: BMW har hatt i3 som bestselger i Norge siden 2013. Hvert øyeblikk kommer X3 som elbil, som lages i Kina. Foto: Produsenten

Gi kunden valget
Hos BMW, som i en årrekke har hatt én elbil, i3, som har solgt svært godt i Norge, tenker man på samme måte.

– Det kan godt være at vi er tett på et rent elbilsalg før 2025, men vi ønsker at det skal være kundenes valg og preferanser som er avgjørende for deres bilkjøp i årene fremover. «Power of choice» er BMW Groups vei videre. I det ligger en rekke valgmuligheter for kunden, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør hos den norske importøren.

Merket er straks klar med sin andre elbil, en X3.

– BMW X3 er første modell ut hvor du kan velge mellom en helelektrisk modell, en plugin hybrid eller en rekke bensin- eller dieselmodeller, samt en BMW M-modell. Neste generasjon BMW X1 vil også komme med samme tilnærming – altså vil den kunne leveres med alle drivlinjer, sier Tegneby.

Innen 2023 skal BMW ha 25 ladbare modeller, og minst halvparten skal være helelektriske, ifølge Tegneby.

FORDELER: De mange insentivene, og fraværet av avgifter, har gjort at elbilene har blitt så populære i Norge. I andre land, der det ikke er brukt slike virkemidler, selges det svært få elbiler. Foto: Heiko Junge / NTB

– Godt mulig
Peugeot, som har lansert to elbilmodeller i år, har hatt en vekst på mer enn 40 prosent sammenlignet med fjoråret.

– Hvis markedet ønsker det, kan vi levere kun elbiler i det meste av segmenter, både personbiler i flere størrelser, firehjulstrekk og ikke minst varebiler i alle klasser, lenge før 2025. I god tid før 2025 kan vi også beslutte selv om vi kun skal selge elektrisk eller ikke. Det er godt mulig vi gjør det, men foreløpig er det for tidlig å fastslå, sier Stian Ghile, Informasjonssjef for Peugeot i Norge.

Nissan har siden introduksjonen av Leaf for ti år siden hatt en høy elbilandel, først og fremst ved hjelp av nettopp Leaf.

– Nissan har i flere år ligget helt i front når det kommer til andel elbiler av totalsalget. Også på varebil er vi godt over 70 prosent. Vi regner med å ligge på 90 prosent eller mer på personbilsalget neste år. Når vi når 100 prosent, er ennå litt tidlig å snakke om. Flere har uttalt store forventninger her, men det gjenstår å se. Jeg tror uansett at ballen ruller utrolig mye raskere nå de nærmeste årene enn hva vi trodde for bare tre år siden.

100 %: Ulf Tore Hekneby, administrerende direktør i Harald A. Møller, tror flere av merkene deres kan selge utelukkende elbiler i løpet av et par år. Her er han ved lanseringen av Volkswagen E-Up! i 2013. FOTO: Foto: Øivind Skar / NTB

Kannibalisering 
Selv om elbilandelen av nye personbiler kan bli nær 100 prosent før politikerne har sett det for seg, betyr det ikke nødvendigvis at det selges flere biler.

– Vi er veldig oppmerksomme på at det høye volumet vi i dag ser i Norge av store elbiler, SUV-er, også bør ses i sammenheng med det jeg tør påstå er en kraftig kannibalisering. Salget av enkelte av disse modellene går altså på bekostning av andre egne modeller, sier Tegneby i BMW.