– I starten var vi to og en halv ansatt. Siden har det ballet på seg og vi har lagt stein på stein. Nå er vi 32 ansatte med hovedkontor her i Skudeneshavn, i tillegg til et lite kontor i Bergen og i Ålesund, forteller daglig leder i UniSea Kurt Roar Vilhelmsen.

UniSea jobber med digitalisering av alt som flyter

Skrevet av Ole Johannes Ferkingstad
26.10.2020 06:00 - OPPDATERT 31.10.2020 08:11

2020 ble et ganske annerledes år for de fleste. Derfor deles årets Vekst- og nyskaperpris ut digitalt. I år som andre år har juryen valgt ut tre bedrifter som kandidater til den gjeve utmerkelsen. Fokuset denne gangen er SMB-segmentet (Små og mellomstore bedrifter), og juryen består av følgende personer: Banksjef i Skudenes & Aakra Sparebank Alf Inge Flokketvedt, Næringssjef i Karmøy kommune Per Velde, direktør i Kopervik Group Kristine Skeie og markedssjef i Gasnor Svein Sund. En av de nominerte er progamvare- og konsulenthuset UniSea.

VEKST- OG NYSKAPERPRISEN: UniSea holder til i vakre Skudeneshavn, helt i enden av Karmøy, og har siden 1997 levert markedsledende programvare for HSEQ (Helse, miljø og sikkerhet) og IT-drift til et stort antall skip og selskaper over hele verden. 

I spissen for selskapet står Kurt Roar Vilhelmsen, en engasjert type som er opptatt av gode arbeidsmiljø og fokusert arbeid. Det har han vært helt siden starten. 

– Jeg jobbet først i et selskap som heter Karmøy Skipsconsult. Da det i sin tid kom nye krav til kvalitetssikring for skip over 500 bruttotonn i størrelse, så vi et marked som trengte hjelp. For de mindre kundene, med kanskje 3-4 båter, var det vanskelig å vite hvordan man skulle ta tak i de nye kravene som kom. Ideen var å starte et selskap som skulle jobbe med outsoursing og kvalitetssikring, forklarer Vilhelmsen. 

Det ble da dannet et nytt selskap som het Karmøy Skipsconsult Managment, som hadde fokus på å lage kvalitessikringsløsninger for bransjen.

– Det ble ansatt en tidligere maskinsjef og en tidligere kaptein. Bjørn Thomassen var den som ledet dette nye selskapet, og hadde kontor rett ved siden av meg. Det var da jeg foreslo at vi måtte gjøre noe smartere enn å jobbe på papir, word, exel og sånne ting. Han var framoverlent og så absolutt det behovet. 

Det ble starten på Karmøy skipsconsult managment og digitale løsninger for HMS. 

Veldig fort forstod det lille teamet at dette var noe hele bransjen kom til å trenge, ettersom slike systemer ikke eksisterte sent på nittitallet. Derfor ble programvaredelen skilt ut i et eget selskap, som senere ble kalt for UniSea. 

– I starten var vi to og en halv ansatt. Siden har det ballet på seg og vi har lagt stein på stein. Nå er vi 32 ansatte med hovedkontor her i Skudeneshavn, i tillegg til et lite kontor i Bergen og i Ålesund, forteller han. 

Utvikler datasystemer 

Arbeidet til ansatte i UniSea består hovedsakelig av kontorarbeid, men handler i større grad om utvikling og teknologi. Noe som fører til en variert arbeidsdag i de nymoderne kontorene til selskapet. 

Til vanlig er det en jobb som består mye av reising og bygging av kunderelasjon, men coronasituasjonen i Norge har satt en stopper for nettopp dette. Da er det fint å være en del av et selskap som har hundre prosent fokus på digitalisering. 

– Vi var veldig spente på hvordan korona ville påvirke oss. I denne utfordrende perioden har vi gjennomført vår første hel-digitale leveranse. Vi har levert våre løsninger til et selskap i Midt-Østen, en større internasjonal containerhavn. Man skulle tro det var litt utfordringer med kulturforskjeller, ny region, og en ny bransje for oss, men vi har også lykkes med en slik leveranse uten å ha dem fysisk her for å sette dem inn i systemet. Det handler om å kunne jobbe på nye måter, med for eksempel Microsoft Teams. 

Vilhelmsen forteller at situasjonen verden er i den dag i dag har tvunget alle til å tenke annerledes, og jobbe mer digitalt med mindre reiser. Det tror han er bra, men konstanterer at det fortsatt er viktig å reise for å bygge kundeprelasjoner og ikke minst vinne nye kunder. 

– Det vil alltid være viktig med den personlige dimensjonen for å starte et kundeforhold. Men når man har kommet i gang, kan mer løpende møter tas på Teams. Det vil gi et positivt resultat i forholdt til klimapåvirkning fremover. Du kan ikke alltid velge krisene dine, men det er alltid en mulighet til forbedring og det å tenke annerledes, sier han og fortsetter: 

– På samme måte som oljekrisen i 2014/15 syneliggjorde et for høyt kostnadsnivå i hele oljebransjen, og som førte til en nødvendig omstilling. Å stoppe opp og ta en rekalibrering var sunt da, og det er det nok nå også, med tanke på reising og økt fokus på digitalisering i alle bransjer. Vi er priviligere vi som jobber med IT og programvare i denne krisen, ettersom vi er en del av løsningen og ikke problemet, forklarer han. 

Datasystemene de jobber med handler netopp om digitalisering. Det har vært viktig, spesielt de siste årene for å jobbe smartere og mer effektivt, spesielt når man hjelper rederier med å digitalisere sine arbeidsprosesser. 

– Det er blitt veldig aktuelt nå når kundene våre står i en tøff tid, med oljekrisen og den ene krisen som har kommet etter den andre. De har solgt skip, hatt skip i opplag, omorganisert. Da er der tomt i verktøykassen, og det man står igjen med er å jobbe smartere, og det hjelper vi til med.

Store kunder 

UniSea markerte seg fort i markedet da de etablerte seg. Noe som har ført til at selskapet i dag har 95% av norske offshore-rederier som kunder. 

Det handler om å jobbe strategisk over tid, mener Vilhelmsen. 

– Vi mister veldig sjelden kunder. Om vi mister noen handler det ofte om oppkjøp eller at de blir overtatt av andre, og noen få konkurser. Jeg har veldig tro på å bygge en kunderelasjon og bygge et partnerskap med kundene våre. Derfor har vi investert mye i å jobbe tett med kundene, for eksempel, gjennom en nettside vi har utviklet UniSea Community som er en nettside for å samle alle i forhold til innovasjon, og hjelpe våre kunder å lykkes. Der samarbeider vi også med Appex i Haugesund som kunne hjelpe oss med ekstra utviklingsresurser. Det handler om fokus. Vi skal ha fokus på det vi gjør, så får vi litt ekstra leveransekapasitet gjennom å trekke på lokale partnere, som også er gøy, forteller han. 

Denne sosiale samhandlingsplattformen eksisterer for at kunder over hele verden skal få være med å bestemme hva som kan gjøre systemene de utvikler bedre, for å bli best mulig. Vilhelmsen mener det er en styrke å kunne jobbe sammen med kundene for å bli best mulig. 

Vilhelmsen forklarer om en variert kundegruppe, som startet med bulkskip som frakter alt fra grus, sand og stein fra kysten. 

– De som jobbet på de båtene på den tiden var gjerne mannskap fra Russland, Ukraina og så videre, så var det i beste fall en norsk kaptein, som også egentlig var pensjonist. Så man kan jo tenke seg hvilke dataferdigheter og datakunnskaper de hadde utfordring med, forteller han og fortsetter: 

– Det var for meg personlig, og Unisea, en stor og viktig lærdom. Om ikke det du ikke lager er brukervennelig nytter det ikke å hvor stort, fint og flott det er. Dette med enkelhet og reduserte antall klikk på det du skal gjøre er viktig. Dataprogram som har tusen knapper gjør at brukeren kanskje kommer til å slite. Denne lærdommen er en del av UniSea DNA-et som vi har hatt med oss fra starten. 

Vilhelmsen forteller at det hele startet med disse enklere skipene i 1997, men at de kom inn i nytt segment da de i 1999 fikk Solstad Offshore som kunde. Det skulle bli en viktig kunde for selskapet. Her leverer de programvareløsninger og IT-tjenester. Senere kom lokale selskaper som Østensjø, Eidesvik, Knutsen OAS Shipping, Hagland med flere, inn som kunder. 

– De siste årene har vi lykkes mer og mer ute i verden. Der kommer veksten fra nå. Det er vi stolte over. 

God vekst 

– Hvorfor tror du nettopp dere er nominert til denne prisen?

– Det vet jeg ikke helt, men om vi ser på listen med kriterier, så er det vel det at vi har hatt en grei vekst over mange år. Vi har vært lønnsomme, vekst i ansatte og klart å lykkes med internasjonalisering. Jeg tror at om vi skal overleve her på berget i Norge, så er vi nødt til å få til en fungerende eksportindustri, vi kan ikke bare selge fram og tilbake til hverandre. Vi må få handelen ut i verden og få dem til å kjøpe hos oss. Om det er laks og fiskeprodukter, olje og leige av skip eller IT-teknologi som vi driver med da, sier han. 

Vilhelmsen tror også det er viktig å ha en nisje for å ikke seile ut i et farvann man ikke har kompetanse. Det er viktig for å overleve den harde konkurransen i dag. 

– Du må enten være veldig stor og generell og vinne på pris eller så må du være liten og spesiell, vi vil være sistnevnte. Det er viktig å dyrke en nisje hvor vi kan være best, som det å lage programvare til kvalitetssikring og drift av skip. Det ønsker vi å være best på. I tillegg til at vi har en teknisk avdeling som leverer IT og driftstjenester til flere hundre skip som seiler rundt i hele verden. Så om jeg sitter hos et rederi ute i verden eller hos lokale rederier, så kjenner vi deres utfordringer, og vi har noe i kofferten som kan hjelpe dem. Det er det som gjør det gøy å gå på jobb. Å forenkle folk sin hverdag.

Derfor tror Vilhelmsen det er viktig med et godt arbeidsmiljø. At de ansatte trives på jobb og for å fokusere på jobben man skal gjøre.  

– Vi driver med kunnskapsarbeid og arbeider med hodene våre. Da må man ha skikkelig verktøy og et godt miljø rundt oss. Da er arbeidsmiljø og kontorfasiliteter viktig. Så vi har investert i gode fasiliteter her og oppgradert bygget. Alt ifra støyisolasjon, tepper, skikkelige tredører og materialbruk, til godt ventilasjonsannlegg, god luft og solskjerming. Hele arbeidsmiljøopplevelsen. 

Vilhelmsen er opptatt av cellekontor, og er ikke særlig fan av åpne kontorlandskap. 

– Det er sikkert noen det fungerer for, men i all hovedsak, så er det beste for de som jobber med kunnskapsarbeid og ha muligheten til å velge å ha åpen eller lukket dør for å ha fokus. Den store utfordringer vi har i dag er kampen mot avbrudd. Skal man få gjort noe så handler det om å få tid til å fokusere, havne i flyt-sonen og få gjort dybdearbeid. Om du da hele tiden blir avbrutt, går effektiviteten ned. Om du klarer å lage et arbeidsmiljø der folk kan få jobbe litt i fred og dybden, så får du en direkte effektiviseringsgevinst, mener Vilhelmsen. 

UniSea omsatte for nesten 70 millioner kroner i 2019, noe som er en økning på over tjue millioner fra 2018, ifølge proff.no. 


Unisea Operation Support. Video produsert av Unisea.

 

Vinner av årets Vekst- og nyskaperpris annonseres fredag 30. oktober. 

Dette er hovedkriteriene: 
- Innovasjon
- Kompetanse
- Forretningsidé
- Verdiskaping
- Vekst- og markedspotensiale
- Lønnsomhet