BEVISSTE VALG: Reiseblogger Mette Solberg Fjeldheim tror 2021 vil by på færre reiser, og at det vil ligge en større bevissthet bak reisevalgene. Her er hun på tidligere togtur i Sri Lanka. Foto: Mette Solberg Fjeldheim

Seks reisetrender etter covid-19

Skrevet av Mette Estep / NTB
23.12.2020 08:55

Med vaksiner på vei vil vi reise mer i 2021, men nå tenker vi helt annerledes. Koronaåret har endret hvordan vi reiser, hvor vi vil, og hva vi ønsker oss.

Reiseblogger Mette Solberg Fjeldheim tror pandemiens direkte og indirekte påvirkning vil vare.

– Jeg tror vi har innsett at det å reise er et privilegium vi ikke skal ta for gitt, og at det i seg selv bidrar til nye perspektiver både på verden, naturen vår, livet vårt – og det å reise, sier Fjeldheim.

Hennes blogg, Reiselykke, ble kåret til Norges beste reiseblogg i 2017.

Allerede ganske tidlig spådde eksperter at koronaåret 2020 ville skape helt nye reisetrender og gi andre trender som allerede var i gang, en real dytt.

En eksisterende trend som vokser, er ønsket om unike, autentiske og sunne opplevelser for planeten, lokalbefolkningen og de reisende. I tillegg kommer den nye hovedprioriteringen: Egen helse og sikkerhet, fra man forlater dørstokken til man kommer hjem igjen.

Seks av de største globale trendene er presentert i en rapport hos Euronews.

ÅPNE LANDSKAP: Reiseblogger Mette Solberg Fjeldheim tror flere, så sant de har helse og råd til det, vil prioritere den store reisen de har satt på vent i mange år. Foto: Elin Reitehaug

1. Vill natur og åpne landskap
Den første trenden som spås enormt oppsving, er ferier tett på naturen. Helst skal man sove og spise utendørs. Trenden kombinerer et behov for å komme seg ut etter månedsvis med reiserestriksjoner, og tryggheten i å være langt unna alle andre.

– Pandemien har lært flere av oss nordmenn å sette pris på åpne landskap, friluftsliv og natur. For selv om vi er et turfolk, er ikke dette like naturlig for alle. Mange har gjenoppdaget Norge som ferieland, og jeg vil tro flere vil utforske mer av eget land også i tiden fremover, med alt det det innebærer, sier Fjeldheim.

[annonse]
Mange stedet i verden har nasjonalparker og andre naturområder blitt inntatt av campere og vandrere. Da nyheten om vaksiner mot covid-19 kom i november, meldte Google Search at de registrerte en merkbar endring. Opptil 90 prosent flere enn tidligere søker på utendørs- og naturdestinasjoner der man kan bevege seg fritt og med avstand til andre, samtidig som det er en nedgang i interessen for luksusreiser og fornøyelsesparker.

UT I FRI NATUR: Flere har allerede i 2020 gjenoppdaget Norge som ferieland, og utendørs opplevelser spås en lys framtid, med alt det det innebærer. Foto: Gorm Kallestad / NTB

2. Gjennomført økoturisme
International Ecotourism Society definerer økoturisme som «ansvarlig reising til naturområder som bevarer miljøet, opprettholder trivselen til lokalbefolkningen og involverer læring».

Også dette har vært på frammarsj det siste tiåret, men i kjølvannet av pandemien vil folk trolig tenke seg enda mer om når de velger reisemåte og oppholdssted – både for å unngå smitte og for å minimere negativ påvirkning på planeten. Togreiser framfor fly kan bli sentralt.

Administrator Kristian Skjellum Aas i Facebook-gruppa Togferie sier de hadde en eksplosiv vekst med 37.000 medlemmer da Norge stengte ned i mars 2020.

– Økoturismen har dreid fra at folk de siste 10–15 årene har fløyet veldig langt og vært «økologiske» mens de er på steder i Brasil og Costa Rica, til at flere nå regner med hele reisens klimaavtrykk og velger reisemål nærmere der de bor. Dessuten anerkjenner mange at de ved å reise langs bakken opplever alt de kan se på veien. Det får du ikke med deg om du flyr, sier han.

ANSVARLIG REISING: Økoturismen pleide å være reising med fly til destinasjoner veldig langt borte, men inkluderer nå i større grad selve reisemåten, og da foretrekkes gjerne tog. Der er selve reisen en opplevelse i seg selv. Foto: Gorm Kallestad / NTB

3. Nomadisk livsstil – på langtur
Campingvogna og bobilen er ikke akkurat nykommere, men de siste årene har disse doningene blitt superpopulære. «Vanlife», enten man bor eller reiser på feire i en van, regnes som ekstremt kult.

Siv Elin Sletvold (25) fra Trondheim kjøpte seg en bobil eldre enn seg selv for tre år siden, og hun har faktisk bodd i den siden. Hun har sett økt interesse både i 2019 og 2020.

– Aktiviteten i grupper som Vanlife Norge har økt kraftig, men jeg er ikke sikker på om det har med koronaen å gjøre. Det var allerede veldig populært. For meg handler det mest om friheten til å reise dit jeg vil. Trives jeg ikke, kan jeg bare dra, sier Sletvold, som jobber i Tromsø i vinter og gleder seg til det blir vår.

– Jeg skulle egentlig vært i Portugal nå, men koronaen satte en stopper for det. Jeg flytter inn i bobilen i april og satser da på langtur i Europa. Neste år bor jeg i den, også hele vinterhalvåret, sier hun.

Kanskje vil særlig barnløse bli tiltrukket av denne reisemåten. I stedet for å dra til ett sted på ferie, og deretter reise hjem igjen til hverdagslivet, kan man legge ut på en livets reise i sitt eget kjøretøy. Livsstilen er spesielt aktuell for folk med studier eller yrker som kan utøves på en PC og derfor bare krever tilgang til strøm og internett.

BOR I BILEN: Mange som treffer Siv Elin Sletvold, tror hun bare er på ferie i bobilen. Men bodde der i over to og et halvt år før pandemien satte en strek for planene hennes. Foto: Siv Elin Sletvold

4. Naturlig velvære
Kurbad og spaopplevelser har vi hatt i århundrer. M en interessen for detox og velvære har økt sterkt de siste årene, med tilbud som yoga på stranden og treningsmuligheter på hotellet.

Nå er det bedre helse, kosthold og styrket immunforsvar som er nøkkelord når turister lokkes globalt.

Litt av poenget når du bytter ut den overfylte stranda og drinkene med meditasjon og kokosvann i ditt eget selskap, er at du føler deg bedre og sunnere når du kommer hjem fra ferie enn da du dro.

– Det siste året har satt egen helse og velvære øverst på agendaen. Pandemien har ført til ekstra fokus på å ta vare på oss selv både fysisk og mentalt. Vi går turer i lunsjen, og vi har jobbet med å motivere oss selv gjennom en presset situasjon. Denne trenden vil også være gjeldende neste år, sier kommunikasjonssjef Nora Aspengren i TUI.

Hun sier de merker interesse for reisemål og hoteller med gode aktivitetsmuligheter, sunn mat og et bredt sportstilbud.

FRIHET I ETT ROM PÅ HJUL: På ferie i bobil er man trygg og skjermet fra andre og velger selv når man vil reise videre til neste stopp. Foto: Siv Elin Sletvold

5. Autentiske opplevelser
Den ekte opplevelsen blir viktigere. Som reisende ønsker vi å snakke med lokalbefolkningen, smake maten de spiser og lære om kulturen deres. Instagram-alderen har lært oss at det som betyr noe, er at du har et autentisk, unikt øyeblikk å dele, ikke en strømlinjeformet, intetsigende bassengkantscene som kunne vært fra et luksushotell hvor som helst i Syden, USA eller Asia.

– Vi merker det når vi stiller folk spørsmål: Folk vil bli mer kjent med den lokale kulturen og stedene de drar til, de vil ha mer aktiviteter og opplevelser. Før var det liksom å sole seg og bade seg de var interessert i. Nå vil folk komme hjem med noe mer enn bikiniskille, sier kommunikasjonsansvarlig Beatriz Rivera i Apollo.

GENUIN KULTUR: Unike og autentiske opplevelser er in, ensartede hoteller med standard utseende er ut. Folk vil ha en bit av den lokale kulturen. Her fra Port Loutro på sørkysten av Kreta, kun tilgjengelig til fots eller med båt. Foto: Gunnar Lier / NTB

6. Bevisst turisme
En følge av kraftig redusert luftfart er reduserte utslipp, og mange har skjønt at det bør bli mindre reising i framtiden. Bevisst turisme handler for eksempel om å kombinere jobb- og fritidsreisen.

Begrepet «bleisure» – som spiller på business og leisure og rimer på pleasure – g rep om seg for to-tre år siden og ventes å eksplodere. Det er sågar en egen avslappet klesstil for dette, som kan pakkes lett og brukes både på jobb og ferie. Jobbreisen utvides for eksempel med noen dager ferie helgen etter. Klimaet spares for to flyreiser hvis du kombinerer jobb- og storbyreisen.

Reiseblogger Fjeldheim tipper at vi også vil komme til å forlenge ferien og bli værende og jobbe på feriestedet, om mulig.

– Flere av oss har muligheten til å jobbe borte fra kontoret – nok en ting pandemien har vist oss, sier hun.

Den kombinerte jobb-/feriereisen kalles «workation». En fersk undersøkelse utført av TUI på LinkedIn viser at 93 prosent av de spurte kunne tenke seg å jobbe fra et reisemål, nå eller i fremtiden. Bare 7 prosent oppga at de foretrekker å la jobben bli igjen hjemme når de er på ferie.

SMAKSOPPLEVELSER: Det er blitt viktigere for reisende å oppleve den ekte kulturen på stedet de er, ikke bare spise kontinental frokost, burger og kyllingnuggets. Greske meze, med en gresk salat må til på matbordet i Hellas. Med brød og en god gresk vin kan det bli et fullt måltid. Illustrasjonsfoto: Gunnar Lier / NTB

KOMBINASJONSREISE: Ved å jobbe på ferien, kan du være lenger på reise, eller du kan forlenge jobbreisen med en liten ferie på tampen. Begge deler kan spare miljøet for reising til og fra. Foto: Frank May / NTB