VEKST- OG NYSKAPERPRISEN: Helt siden 1997 har Seagarden AS eksistert, men veien til toppen har vært lang og kronglete. I 2010 tok selskapet imidlertid en retning som skulle snu trenden og pilene peker nå oppover.
Seagarden er en stor produsent av marine ingredienser og eksporterer sine produkter til over 70 ulike land. Store og mellomstore multinasjonale selskaper kjøper Seagarden sine produkter og bruker disse produktene som komponenter inni blant annet matingredienser, og kosttilskudd. Seagarden har en bærekraftig forretningsmodell som bruker reststoffer etter fiskeindustrien som råvarer, og lager høykvalitets produkter til menneskelig konsum basert på dette. Daglig leder i selskapet, Rune Paulsen, er glad for posisjonen selskapet begynner å sette seg i verdensmarkedet. Tilstede er også Inger Karin Damm, Key Account Manager for Branded Products & Private Labels og Lucyna Filipek, Quality Assurance Manager. – Etter flere år med trang økonomi, ble det gjort store grep i 2010, som har utviklet oss til et selskap vi er stolte av å være i dag. Vi har bygget opp en fabrikk for produksjon av marine pulver som vi selger som ingrediens til for eksempel buljonger, supper og sauser. Ingrediensen kan for eksempel være smaken i en nudlepakke med reker eller i en fiskesuppe. Vi har også en produksjonslinje som produserer helsekostprodukter, som kollagen og fiskeproteiner. Det er denne kategorien som står for den største veksten sier han til Karmøynytt og fortsetter: – Det har vært en lang reise, og vi jobber hele tiden med produktforbedringer, nye produkter, og effektivisere drift og produksjon. Vi har egen FoU (Forskning og Utvikling) avdeling der vi tester og utvikler produkter selv, og det er her vårt kollagenprodukt som har bidratt sterkt til å gi Seagarden en eventyrlig vekst ble til i 2015. Etter en god vekst og vellykket kapitalinnhenting kunne selskapet gjøre et stort løft å bygge ut fabrikken som er lokalisert på Husøy. Neste år skal de bygge ut nok en gang, et bygg som skal bli 26 meter i høyden. – Fra nå og ett år frem i tid kommer vi til å investere rundt 100 millioner. Vi har på få år gått fra 30 ansatte til nærmere 70 ansatte nå. Bare i år har vi ansatt 12 personer, i tillegg til at vi har ute syv stillinger som vi skal ansette før jul. Vi synes nominasjonen til Vekst- og nyskaperprisen kler oss godt, sier Paulsen til Karmøynytt.Annerledes kosthold
Men hvorfor får ikke nordmenn i seg nok kollagen? De forteller at det handler om endrede kostholdsvaner. – Bevisstheten rundt kollagen og dens virkninger på helsen er noe man i Østen har vært opptatt av i flere tiår. De passer på å jevnlig tilføre kollagen gjennom kosten, mens vi her til lands spiser mer og mer ferdig- eller halvfabrikkert mat. Vi tar bort det fra maten som gir oss kollagen, som skinnet på kyllingen eller det å ikke spise hele fisken. Fra man bikker midten på 20-årene, avtar kroppens naturlige produksjon av kollagen, sier Inger Karin Damm til Karmøynytt. – Vi fikk mer av det før da vi lagde supper av kraft og hadde en skikkelig husmannskost. Det gjør vi sjeldnere nå, og vi kjøper gjerne en Grandiosa av halvfabrikater hvor det er mindre av disse næringsstoffene som vi tidligere fikk gjennom maten. Det blir færre og færre av de som bruker kraft i matlaging. Damm påpeker at pulveret de produserer er noe flere har godt nytte av. Det er 90 prosent rene proteiner, og det skal være mange som bruker det som restitusjon etter trening. Seagardens eget brand utgjør en liten del av den totale produksjonen. De lager også ferdige produkter til forbruker med kundene sine etiketter. – Vi er i hovedsak ett business til business selskap. Vår største kunde i dag er en kunde som pakker for 400 ulike brands i hele verden. – Hovedgrunnen til at vi har så stor etterspørsel etter våre kollagenprodukter er kvaliteten på produktene. De er rene, 100 prosent naturlige produkter, utviklet og produsert i Norge. Vi bruker råstoff fra bærekraftige fiskerier. Vi har alle nødvendige sertifiseringer på plass og opplever ingen begrensninger i markedet. Alle kan bruke våre produkter. Det er det som skiller oss fra andre som gjerne produserer kollagen fra animalske kilder. Det finnes mye av det på markedet, og det er det ikke alle som kan bruke. Muslimer for eksempel spiser ikke svin. De kan ikke ta et kollagen-pulver laget av gris for eksempel, sier Damm.
Gjør fiskerester om til fullverdig mat
Ifølge Paulsen skal bare 10 prosent av verdens kollagen kommer fra et marint opphav, hvor tre fjerdedeler kommer fra oppdrettsfisk i Asia. – Vi er litt unike siden vi fokuserer på et opphav av villfangst, og bruker hvitfisk som et av våre råstoff. Det kan være alt fra torsk, som vi startet med, til sei og hyse som vi nå også bruker. Nå jobber vi med å lage kollagen basert på restråstoff fra laks og flyndre, som skal være klar for markedet på nyåret. Vi har stor etterspørsel og laks er jo populært, sier han. – Det er en kvalitetsvare det også, sier Damm som påpeker at det på grunn av høy etterspørsel kan være vanskelig å henge med produksjonsmessig. Likevel har de klart å vokse gjennom korona-perioden, så noe rett må de ha gjort, tror de. – Vi er i rett bransje, fordi vi har produkter som markedet vil ha, uavhengig om det er korona eller ikke. Spesielt da på kosttilskudd. Det er nok flere som har kastet seg på kosttilskudd, fordi de har hatt bekymringer i forhold til korona og ønsker å bli sunnere, forklarer Damm.Fjerner lukt og smak fra fisk
Den viktigste grunnen til at de har lykkes innenfor helsekost-sektoren er at de har utviklet en egen metode som fjerner lukt og smak av fisk.. – Vi kan også videreforedle mer enn bare skinnet fra fiske nå Det er også mulig å bruke fiskehode for å utvinne proteiner uten smak og lukt. Da kan man bruke dette proteinet som kosttilskudd i en proteinbar eller proteinpulver for eksempel, sier Filipek. – Det blir ikke noe suksess om det ikke har en nøytral smak. Ingen vil spise proteinbarer med lukt og smak av fisk, forklarer Filipek Likevel jobber Seagarden med kortene tett til brystet og masse nytt utstyr er på vei inn. Som for eksempel nye filtreringsløsninger som i enda større grad skal fjerne lukt og smak i råstoff fra fiskehoder. – I dag benytter vi i hovedsak skinnet, men i fremtiden kan vi benytte større deler bruke alt og ha et mye større volum. Det gjør vi en stor investering på neste år, som vil gi oss muligheten til å firedoble produksjonen. Målet er å øke omsetningen med 100 million neste år og om to år er vi på en halv milliard, sier Paulsen engasjert. Økt produksjon vil kreve utvidelse av fabrikken og her er forberedelsene begynt. De kan berolige alle som bor i området på at deres økte produksjon ikke vil føre til økt lukt i området. Hvordan foregår produksjonen av disse produktene? – Vi bruker kun fryste råstoff som fryses ferskt og blir levert til oss med båt eller bil. Vi har et mål om å øke andelen som kommer med båt. Ny grensekontrollstasjon på Husøy kan gi oss muligheter for å få inn mer råstoff sjøveien. Når vi sender ut varer til kunder i USA og Asia blir det meste sendt med containere i båt. Da er beliggenheten vår på Husøy gull verdt med god tilgang til verdens markedet til sjøs og med fly. 95 prosent av våre produkter eksporteres til rundt 70 land, og 80 prosent blir sendt ut med container, sier de og erkjenner at det har vært en liten utfordring i disse tider hvor flere leveringer blir forsinket. – Norge er et lite marked for oss. Når hele verden banker på døra vår så er det naturlig å sende det ut. Men det er en økning i Norge også, så plutselig kan vi øke 50 prosent her neste år, sier de. Det forekommer ikke mye av foredling og eksport av mat ut av Norge. Det er dyrt å produsere her til lands, men Seagarden går mot strømmen, og har ingen planer om å flytte produksjonen ut av Norge. – Vi har til nå ikke vært så opptatt av å fortelle historien vår i Norge, litt bevisst på grunn av aktører med store midler i vår bransjen. Vi har holdt en lav profil for å kunne jobbe i fred og utvikle oss . Vi har frem til nå ikke ønsket å ha for mye oppmerksomhet rundt det, men fremover vil vi bruke historien vår i Norge aktivt, sier de.Reisevirksomhet
Med flere kunder i utlandet er det naturlig at det blir litt reisevirksomhet på de som arbeider i Seagarden. Noe Paulsen erkjenner det har vært godt å få en liten pause fra i korona-perioden. – Vi har en god kundebase med store internasjonale selskaper innenfor ingrediens-industrien og marint pulver. Vi kunne egentlig solgt mye mer enn vi produserer, men per nå holder vi igjen da vi ikke har muligheten til å ta inn nye kunder, selv om vi har lyst. Vi har forpliktelser til dagens kunder, men etter hvert øker produksjonen, så vi passer jo på at kunder som ønsker et samarbeid venter på oss, sier Paulsen. Egentlig skulle de vært på en stor messe i Las Vegas, USA nå, men det lot seg ikke gjøre på grunn av innreise-restriksjoner. I månedsskifte november/desember reiser de imidlertid på «Food and health Ingredients 2021»-messen som ligger i Frankfurt. – Der er alle som har ingredienser å selge til business til business tilstede. Innkjøperne fra alle de store selskapene reiser til denne messen for å finne nye råvarer og nye leverandører de kan ta kontakt med for å opprette en kontrakt, sier Paulsen. Det å møtes gir en helt annen dialog selv om det fungerer digitalt, sier Damm.Voksende stab og sosial arbeidsplass
Fremover vil de trenge flere arbeidsplasser og bidra godt til arbeidsmarkedet i Karmøy kommune. – Vi kommer til å ansette folk hele veien. Selv om det ikke er en lokaleid bedrift er den lokal styrt og driftet. Det er her vi har alt, og det er her på fabrikken det skjer. Både produksjonen, produktutviklingen, salg, kvalitetsavdeling samt økonomi er lokalisert her på Karmøy. De kommer til å ansette lokalt, selv om noe kompetanse må hentes utenfra. Det er Lucyna Filipek fra Polen et godt eksempel på.
