KLASSISK BOBIL: Daniel og Solveig Feidal håper de kan inspirere folk til å dra på kortreiste campingturer, gjerne i en halvgammel bobil fra Volkswagen. Foto: Simon Bræck Hanssen

Retrocamping tar av

Skrevet av Morten Abrahamsen / NTB
17.04.2021 09:10 - OPPDATERT 18.04.2021 10:01

Flere unge gründere ønsker at vi skal dra på ferie i klassiske Volkswagen campingbiler. Men de vil ikke at vi skal kjøre så langt.

– Koronatiden framskyndet egentlig planene våre, sier ekteparet Solveig og Daniel Feidal.

De to 29-åringene bodde og jobbet i Oslo da Solveig ble permittert fra sin jobb, mens Daniel, som lager fotoløsninger til eventbransjen, opplevde en bråstopp i oppdragene.

Nå sitter de i en sokkelleilighet på Løten og driver Glampervan, der reiselystne kan leie seg en campingmodifisert Volkswagen Transporter som er langt fra ny.

– Nå må det sies at dette ikke er ment som en fulltidsgeskjeft, sier Solveig, som i dag er tilbake i full jobb.

TIPS: – I og med at bilene står i nærheten av området man skal campe i, er tanken at man også få gode råd om campingmuligheter og attraksjoner av utleier, sier Solveig Feidal. Foto: Glampervan

Drømmebil fra 1986
Utgangspunktet for Glampervan er deres egen bil, som de kjøpte i 2018: en vannavkjølt Volkswagen T3 med høyt tak fra 1986. Det var en bil de hadde drømt om.

– Den var rigga som bobil, og så gjorde vi noen ytterligere oppgraderinger, sier Daniel.

Bilen har fått det oppmuntrende navnet «Sol», og har komfyr, vanntank, vask, dobbeltseng og alt annet man trenger for en campingtur. I tillegg kan vertskapet utstyre bilen med ting som lokale blomster, hengekøye, et utvalg av te og kaffebønner.

Solveig og Daniel har brukt bilen i flere ferier, og ideen om å gjøre noe mer ut campinglivet tok form i fjor vår. I starten av koronanedstengningen bygde de opp en nettside der de presenterer bilen og konseptet. Så ble det utleie i fjor sommer.

[annonse]
I NORD: Glampervan har flere biler som står i Nord-Norge. Denne heter Brownie B Good og har en gjennomført brun stil. Foto: Glampervan

Korte turer
Målet er å skape en interesse for fricamping med ganske små og lette bobiler, som har mye retrosjarm, og at det hele kan gjøres kortreist.

– Vi ønsker at folk skal dra på forholdsvis korte turer, og utforske områdene i nærheten, sier Daniel.

I forlengelsen av dette er planen å knytte til seg folk som har tilsvarende kjøretøy andre steder i landet. Ekteparet ønsker å tilby en mest mulig bærekraftig ferieform, der langturer ikke er målet.

– Det er fint at folk trapper ned på flyging, men det hjelper jo ikke hvis alle setter seg i biler og kjører overalt i stedet. I tillegg er bilene våre ikke helt nye, så ting kan gå galt. Da er det en fordel at bilen ikke er flere titalls mil unna utgangspunktet, sier Daniel.

– Vi har ikke som ambisjon å eie en masse biler selv, men håper å bli et portal der folk kan finne biler, slik som den vi har, spredt rundt i landet, presiserer Solveig.

Solveig og Daniel sier de tenker på prosjektet som et slags Airbnb for bobiler, en desentralisert løsning der verdiene holdes i Norge og lokalt i Norge.

I fjor hadde de et samarbeid med en i Bergen.

– Han har dessverre solgt bilen nå, men det var stor interesse for en slik bil på vestkysten, sier Solveig, og legger til at det var langt mindre interesse for deres egen bil, som står på Østlandet.

FRICAMPING: Solveig og Daniel anbefaler sine kunder å gå for fricamping. Foto: Simon Bræck Hanssen

HJEMMEKOS: Stilen innvendig viser at dette er biler som ble bygget for en del år siden. Foto: Glampervan

Nordnorsk glamping
Foreløpig i år kan de tilby, i tillegg til sin egen bil som nå er basert i Hamar, tre glampervaner i Nord-Norge. Alle er varianter av Volkswagen Transporter bygd på 80-tallet. Prisen per natt er 1650 kroner for bilen på Østlandet og 1850 for dem nordpå. Bilene har soveplass for to til tre. En Poletta campingvogn er også på vei inn i sortimentet.

– De fleste som leier, er par i alderen 25 til 35, sier Solveig. Leieperiodens varighet er oftest mellom tre og fem dager.

Solveig og Daniel sier det er en annen opplevelse å reise med en bobil av den gamle typen sammenlignet med en moderne en.

– Det som særlig skiller seg ut, er den ekstra bevegelsesfriheten i en smidig og sjarmerende van. Den kommer seg fram flere steder og møter masse godvilje hos mennesker på grunn av sin folkekjære og nostalgiske form.

SOVESAL: Med enkle grep gjøres sofaen om til en seng. Foto: Glampervan

NATUR: Med en liten bobil kan man campe på spektakulære plasser, for eksempel på Kvaløya i Troms. Foto: Glampervan

Instavennlig i Lofoten

For tre år siden kjøpte Ingrid Raadim Hennig (28) og Karsten Ellingsen (32) en Volkswagen T3 i Son og kjørte den opp til Lofoten. Den ble pusset opp og ble starten på bedriften Lofoten Vanlife.

– Jeg tenkte at vi kunne leie den ut når vi ikke brukte den, og opprettet en Airbnb-konto. Så kjøpte vi en bil til, og så ballet det på seg, sier Karsten.

I dag har de 16 forskjellige Volkswagen T3, alle i gøyale farger og med bobilkvaliteter.

– Bilene er den perfekte kombinasjonen for oss. De har forholdsvis trygg teknikk, og de er retro. Vi pusser dem opp og lakkerer dem opp i søte pastellfarger. For å si det sånn: Dette er instagramvennlige biler, ikke minst med Lofoten i bakgrunnen, sier Karsten.

Majoriteten av kundene deres er mellom 18 og 30 år gamle, og bilene leies vanligvis i tre til fem dager. Døgnprisen er 1850 kroner, og bilene har inntil fire sengeplasser.

– Vi har gjort det slik at det kun er lov til å kjøre i Lofoten. Vi har to verksteder her som kan hjelpe til hvis noe skjer, det er blir vanskelig hvis bilene er langt unna. I tillegg er noe av tanken at vi skal bruke nærmiljøet.

Ingrid og Karsten har bilutleien som heltidsjobb i sesongen, som varer fra 20. mai til 20. oktober. Juli er nesten fullbooket, mens det er mer ledig før og etter, ikke minst på grunn av fraværet av utenlandske turister.

Planen er å ikke ekspandere videre i noen særlig grad, de ønsker heller å finpusse konseptet slik det er i dag.

– Vi har nådd målet vi satt oss med antall biler, nå vil vi utvikle dem til et så bra produkt som mulig. Det neste blir å tilby sykler og surfebrett.

FRISKE FARGER: Lofoten Vanlifes biler er lakkert i spreke farger. Bilen her heter Ronja og 36 år gammel. Foto: Lofoten Vanlife

SAMMEN: I fjor var det en vennegjeng som leide biler hos Lofoten Vanlife og satt opp camper i fellesskap. Foto: Lofoten Vanlife

Flere alternative bobilutleiere

* Kabincampers leier ut kassebiler med innredning som er «inspirert av norske hytter». Bilene kan hentes og leveres i Oslo, Bergen, Stavanger og Bodø, og har sitte- og soveplass til tre personer. Selskapet tilbyr både kort- og langtidsleie, og prisen er fra 1190 kroner per døgn.

* Benzinicampers holder til i Sandefjord. De har små kassebiler, med plass til to eller tre, og en Volkswagen California med plass til fire. De tilbyr levering av bilene i Oslo, og minimumsleien er tre dager. Prisen starter på 890 per døgn for de minste bilene og 1300 kroner for den største.

Populær retrocampingbil: Volkswagen T3

Volkswagen T3 kom på markedet i 1979. Dette var den tredje generasjonen av biltypen, og ble i Europa kjent under navnene Transporter og Caravelle. Modellen ble laget fram til midten av 1992 og var den siste Volkswagen-modellen med hekkmotor.

Fram til 1985 hadde bilen runde frontlykter, etter det ble de firkantede. De første årgangene hadde luftkjølt motor, fra 1982 ble de vannavkjølte. Underveis ble den tilgjengelig med en rekke forskjellige motorer, både bensin og diesel, med ytelser fra 50 til 112 hestekrefter.

I 1985 ble Syncro-modellen, med firehjulstrekk, introdusert.

Under hele modellens levetid tilbød selskapet Westfalia campingkonverteringer av T3, disse er i dag svært ettertraktet som retrobobiler. Totalt ble det laget cirka 100.000 T3 med Westfalia campingtak.

KLASSIKER: Volkswagen lagde T3 modellen fra 1979 til 1992. I dag er de populære som retrobobiler. Foto: Produsenten

Kilde: Vanagon Wiki Net, Wikipedia og Volkswagen