Å kjøre inn i sommeren på piggfrie vinterdekk er både dyrt og farlig.

Vinterdekk på sommerføre: Dette er dyrt og farlig

Skrevet av Vidar Jenssen
05.04.2017 12:33 - OPPDATERT 05.04.2017 14:33

- Vi ser dessverre altfor ofte at folk faller for fristelsen til å la vinterdekkene sitte på også om sommeren – ”det er jo lov”. Ekstra ille blir jo dette når vinterdekkene attpåtil er mye slitt, og man skal ”bare kjøre ut resten” frem til høsten og kjøpe nye, understreker Salomonsen.

Jarle Salomonsen er en kar det er verdt å lytte til når det kommer til dekk. Han er 2. generasjon i familiebedriften Bilgummilageret AS, som er blitt distriktets største dekkforhandler.

Ved bilgummilageret AS har de skiftet dekk i to generasjoner.

-År ut og år inn advarer ekspertene mot vinterdekk på sommerføre – og like sikkert gjentar det samme seg: Folk kjører inn i en årstid med høye temperaturer, og til dels mye regn, med dekk som kun er utviklet for vintertemperaturer, snø og is, sier en litt oppgitt Salomonsen.

Derfor er vinterdekk farlige på sommerføre

Piggfrie vinterdekk på sommerføre er en klar sikkerhetsrisiko. Disse dekkene har et mønster som er spesielt utviklet for maksimalt grep på snø, sørpe og annet vinterføre. Samtidig har de en mye mykere gummiblanding enn sommerdekk. Resultatet er generelt dårlige kjøreegenskaper på sommerføre. Ikke minst er våtegenskapene vesentlig dårligere enn i et godt sommerdekk, og våte sommerveier er jo ikke noe ukjent fenomen i Norge!

Gode sommerdekk gir både godt veigrep og god kjøreøkonomi.

Blir det mye vann på veien, øker selvsagt også risikoen for vannplaning merkbart med piggfrie vinterdekk i stedet for gode sommerdekk. Et piggfritt vinterdekk får vannplaning før et godt sommerdekk risikerer det samme, og denne risikoen øker jo mer slitt dekket er.

Tester har dessuten vist at bremselengden øker med opptil 60 prosent for et piggfritt vinterdekk sammenlignet med et sommerdekk. Slitte piggfrie vinterdekk er i tillegg ustabile på sommerføre, og reagerer ikke like raskt ved en plutselig unnamanøver som et godt sommerdekk.

Ulønnsomt og farlig

Foruten den rene sikkerhetsrisikoen, er det svært dårlig økonomi å kjøre med vinterdekk på sommerføre. Den mye mykere gummiblandingen gjør at dekkene slites vesentlig raskere ned, slik at man må skifte ut dekkene tidligere. Man får også høyere rullemotstand på grunn av økt friksjon. Til sammen gir dette dårlig dekkøkonomi, og en unødvendig høy ekstra kostnad.

Bilgummilageret anbefaler bilistene å velge sommerdekk av god kvalitet, tilpasset våre kjøreforhold med den grove, nordiske asfalten og mye våte veier.

– Vårt Hankook Ventus Prime3, som ble blant de beste dekkene i Autobild sin omfattende sommerdekktest i fjor, er et glimrende eksempel på et slikt dekk. Det har meget gode egenskaper både på tørt og vått føre, kombinert med meget høy slitestyrke. Dessuten er det opptil flere hundre kroner rimeligere i pris enn andre premium dekk, sier Salomonsen.

Bilgummilageret har bygget seg opp til å bli distriktets ledende dekkleverandør og holder til i et moderne dekksenter på Bygnes ved Kopervik på Karmøy.

Ekspertenes tips

Hos Bilgummilageret har man noen gode råd til bilistene som i disse dager begynner å ta fram sommerdekkene:
  • I tillegg til god mønsterdybde, er riktig lufttrykk svært viktig for sikkerheten. Dessuten vil dekk med rett lufttrykk rulle lettere, noe som reduserer både drivstofforbruk og CO2-utslipp
  • Kontroller lufttrykket regelmessig hver tredje uke. Da holder dekkene lenger og slites jevnt
  • Bytt forhjul med bakhjul – og omvendt – hver 8000 kilometer
  • De beste dekkene skal alltid monteres bak, uavhengig av om bilen har drift på forhjul, bakhjul eller alle fire hjul