Nett-tabbene som koster deg kunder: – Dessverre er det mange som glemmer dette

Skrevet for KN Media
01.01.2021 01:00 - OPPDATERT 05.05.2021 15:33

Det å få produsert en moderne, sikker og brukervennlig nettside trenger ikke være vanskelig.

Moderne og fint design er ikke alt når det kommer til nettsider. Det finnes mange skjulte feller man kan gå i, noe som potensielt kan koste deg kunder.  

Jarle Tollaksen i KN Media har lang fartstid i mediebransjen, han trekker frem tre av de vanligste feilene folk gjør:

– I dag foregår nesten 70% av all internettrafikk på mobile enheter. Det betyr at mobiloptimalisering er svært viktig. En nettside som ikke fungerer skikkelig på mobil er nærmest verdiløs. Tenk derfor mobil ved produksjon av en ny nettside, og la desktop versjonen komme i andre rekke, råder han.

Neste tabbe han opplever at mange gjør er at de glemmer de rette sikkerhetssertifikatene. Dette kan i verste fall føre til at du havner langt nede hos søkemotorene.

– Google og Apple nedprioriterer usikre nettsider. Derfor er det viktig å ha sikkerhetssertifikat installert på nettstedet sitt. Det er en enkel sak å få ordnet, men dessverre er det mange som glemmer dette, forklarer Tollaksen.

Sist, men ikke minst, noe de fleste av oss sikkert har irritert oss grønn over mer enn en gang:

– Det er ikke mye som er så irriterende som trege nettsider. Folk gir ikke en treg nettside mange sekunder, før de går videre til neste. Da kan du ha mistet en potensiell kunde. Det er derfor viktig at nettsiden er optimalisert, forteller han.


Jarle Tollaksen i KN Media.

Enkelt og billig

Så hva bør man egentlig gjøre når man skal i gang med ny nettside? Oppsøk noen som kan faget sitt, så er du sikker på at siden både blir sikker og optimal.

En av de som har benyttet seg av KN Media for ny og sikker nettside er Karmøy Bilservice. I februar slapp de sin splitter nye hjemmeside. Den gamle hadde for lengst gjort sitt, og var hverken særlig brukervennlig eller sikker lenger. Gjengens nye nettside derimot er både moderne, optimalisert og har de rette sikkerhetssertifikatene.

– Vi er veldig fornøyde med resultatet! For oss var det viktig at den nye nettsiden måtte være oversiktlig, enkel og gå overens med kjedeprofilen. Det gjør den nå, forteller daglig leder for verkstedet Ole Markus Sandhåland.

Når han skulle finne frem i mylderet av mediebyråer var det en ting som var til hjelp – å lese hvilke opplevelser andre kunder hadde hatt. At så mange hadde hatt en god opplevelse med det lokale byrået KN Media gjorde at Sandhåland på forhånd følte seg trygg på at resultatet kom til å bli bra.

– Når vi skulle velge byrå gikk jeg gjennom referansene fra andre kunder. Gode referanser gjorde at vi til slutt gikk for KN Media, noe vi er veldig glade for, sier han.


Ole Markus Sandhåland og gjengen på Karmøy Bilservice lanserte i februar sin nye nettside.


Løsningsorientert og effektivt

Hele prosessen fra A til Å beskriver Sandhåland som effektiv og lite tidkrevende. Det gjorde at han kunne bruke sin tid nede på verkstedet i stedet for å styre med nettsiden.

– Vi hadde et veldig godt samarbeid. De var effektive og alt i alt var det veldig lite tidkrevende for meg, sier han.

Han trekker særlig frem ordet løsningsorientert når han snakker om hvordan han opplevde KN Media. 

– Jarle Tollaksen i KN Media kom med ideer og løsninger som vi selv ikke hadde tenkt på, noe vi opplevde veldig positivt, forteller Sandhåland som ikke nøler med å anbefale byrået videre. 


 
En funksjonell og optimalisert nettside er alfa omega i dag. Har du en treg og lite brukervennlig nettside kan det i verste tilfelle føre til at du mister kunder. 

 

Skulle du hatt modernisert din eksisterende nettside, eller kanskje du har behov for en helt ny en? Ta kontakt så hjelper vi deg til en sikker og moderne nettside – raskt og rimelig.