Ved bilgummilageret AS har de skiftet dekk i to generasjoner.

Ikke lenger anbefalt å skifte dekk selv

Skrevet av Vidar Jenssen
07.04.2017 12:46 - OPPDATERT 07.04.2017 14:46

TPMS betyr rett og slett Tire Pressure Monitoring System, og er lovpålagt standard utstyr i alle nye biler siden 2015. Dekktrykkovervåkingssystemets fremste oppgave er å bidra til økt sikkerhet ved at du får tidlig varsel om trykkfall i ett eller flere dekk.

La fagfolk ta seg av dekkskiftet på bilen.

Stadig større pågang

Sikkerheten i nye biler blir stadig bedre og mye av dette skyldes en rekke sikkerhetssystemer dagens biler er utrustet med. Systemer for blant annet lufttrykk og luftfjæring krever programmering ved hjulskift. I tillegg må korrekt lufttrykk, retningsorienterte dekk, tiltrekningsmoment, låsebolter, sentreringsskiver, mønsterdybde og dekk og felgskader etc. tas hensyn til ved et hjulskift.

-Det er slik at vi på nyere biler rett og slett ikke anbefaler at man skifter dekk selv, sier Frode Mælen, butikkansvarlig ved Bilgummilageret på Bygnes ved Kopervik på Karmøy.

De opplever stadig større pågang fra bileiere som får TPMS feilmeldinger i bilene sine og som derfor trenger bistand.

-Alle som har vært gjennom dekkskift med bil med TPMS, har sett at systemet varsler feil dekktrykk etter dekkskift. Dette betyr rett og slett at systemet må restartes – eller programmeres på nytt – for tilpasning til de nye dekkene. Vanligvis er dette en enkel og rask sak å ordne og vi gjør det samtidig som vi skifter dekk, forklarer Mælen..

Anbefaler dekkhotell

Når du legger om dekk vår og høst, lønner det seg å rengjøre dekkene godt og fjerne småstein og andre fremmedlegemer fra dekkmønsteret. Husk at dekk skal lagres mørkt, kjølig og enten hengende eller liggende.

Bilgummilageret har distriktets største og mest moderne dekksenter med dekkhotell

Det enkleste og beste er likevel å høre med oss på Bilgummilageret om plass i dekkhotell. For en rimelig sum pr. sesong gjør de hele jobben for deg, og sender deg innkalling i god tid før neste omlegging. Da får du rene og ferdig balanserte hjul med rett lufttrykk – og slipper jobben med omlegging selv. Dagens hjul er ofte store og veier en del, og erfaringen er nok for mange at dette lønner det seg å overlate til fagfolk.

-Vi har distriktets største og mest moderne dekksenter og har lagt inn store ressurser på å drive et profesjonelt dekkhotell, forteller Mælen..

Det en feilmelding betyr

Selv om TPMS-systemer primært skal bidra til økt sikkerhet, så har de også flere andre viktige fordeler. Ikke minst kan de bidra til bedre dekkøkonomi med varslingen av trykk avvik.

TPMS signalet i dashbordet varsler trykkfall i dekkene.

Får du feilmelding under kjøring, vil årsaken være enten et visst trykkfall i ett eller flere dekk – eller, i verste fall, en punktering. Kjør innom nærmeste bensinstasjon og sjekk lufttrykket. Noen systemer gir detaljert informasjon om aktuelt trykk i de enkelte dekkene, mens andre bare gir generell varsling om trykkfall.

Dersom du jevnlig må innom og etterfylle luft, må dekket repareres eller skiftes. Tar du turen innom Bilgummilageret får du rask og effektiv hjelp, og nytt dekk med en gang om du skulle trenge det, sier Mælen..

Få jobben gjort av fagfolk

– For dekkenes levetid er riktig lufttrykk helt avgjørende, understreker fagfolkene hos Bilgummilageret.

Kjøring med for lavt lufttrykk i dekkene øker slitasjen uforholdsmessig raskt. Kjører du med 30 prosent for lavt trykk i dekkene, vil resultatet bli en halvering av dekkenes levetid – og da merkes det godt på dekkøkonomien! Samtidig øker drivstofforbruk og CO2-utslipp, og du kan få dekkskader som følge av unødig varmgang.

– Vi kan bare anbefales så sterkt som mulig at man sjekker lufttrykket i dekkene regelmessig, og i hvert fall hver tredje uke. Samtidig må man huske å øke trykket noe dersom bilen kjøres med økt totalvekt en periode. Ingen ting av dette er vanskelig – i bilens instruksjonsbok, og på en lapp i tanklokk eller dørkarm, er riktig lufttrykk for alternative dekkdimensjoner og belastninger angitt, forteller Mælen.

Tidlige utgaver av TPMS-systemer kan også gi feilmeldinger uten at det er noen faktisk grunn til dette. Årsaken kan være for ømfintlige sensorer, eller noe så enkelt som at luften i dekkene oppvarmes ved kjøring i høyere hastigheter på motorvei slik at systemet ”tror” at trykket er for høyt – og melder feil.