LESERINNLEGG: Etter å ha sett litt på den siste tids leserinnlegg og svar på disse ser det dessverre ut til at mange har glemt formålet med ny vei.
I 2002 vedtok Stortinget en Nullvisjon. Dette er en visjon om ingen drepte eller hardt skadde i vegtrafikken. Nullvisjonen betyr at vi skal forebygge tap av liv og helse gjennom å begrense skadene i de trafikkulykkene vi ikke klarer å forhindre. Nullvisjonen er en klargjøring av at det er moralsk og etisk uakseptabelt at folk blir drept eller hardt skadd i trafikkulykker. Dette innebærer blant annet at transportsystemet, transportmidlene og regelverket for atferd skal utformes på en måte som fremmer trafikksikker atferd hos oss trafikanter, og i størst mulig grad medvirker til at våre menneskelige feilhandlinger ikke fører til alvorlige skader eller død. Menneskets tåleevne er en kjent faktor i dette, og veg og kjøretøy må da bygges ut fra dette. Det er også de som mener at omkjøringsveien vil øke faren for alvorlig ulykker pga. høyere fart. Med tanke på nullvisjonens formål og veiens utforming klarer jeg ikke å se denne problemstillingen. Veien er også dimensjonert etter fartsgrensen. Med tanke på ulykker her kan det blant annet utføres trafikantrettet virksomhet rettet mot høyrisikogruppene (unge og eldre trafikanter, trafikanter med annen kulturell bakgrunn, MC førere), politiets og Statens vegvesens kontrollinnsats styrkes. Ellers er krav til sideterrenget oppfylt, ingen private avkjørsler langs strekningen, det er heller ingen uoversiktlige kurver og deler av strekningen er prosjektert med midtrekkverk/midtdeler. En utbedring av dagens vei vil heller ikke medføre vesentlige trafikale, sikkerhetsmessige eller nærmiljømessige forbedringer på Åkra, og ble derfor ikke anbefalt som en fremtidig løsning. Dagens vei har blant annet mange avkjørsler og alle undersøkelser viser at jo flere avkjørsler, jo større ulykkesrisiko. Joda, en kunne ha laget flere samleveier for disse med en utbedring langs veien, men hva da med alle eiendommer som må eksproprieres? Hvor mange hus må rives? Hvor mange års venting må til med tanke på regulering og prosjektering osv? Hvorfor skulle ulykkesrisikoen øke med en ny fremtidsrettet vei på Karmøy, men ikke ellers i landet?Åkra sør – Veakrossen formål:
- Bedre trafikksikkerhet, færre ulykker og nestenulykker
- Mindre ulemper for nærmiljøet i form av støy og dårlig luft
- Et bedre sentrumsmiljø i forhold til trafikk, barrierevirkning og utrygghetsfølelse
- Å legge til rette for at det kan skapes et trivelig, levende sentrum med vekt på estetikk, utemiljø, universell utforming, bomiljø og handel
- Legge bedre til rette for myke trafikanter
- Redusere unødig biltrafikk, både lokaltrafikk og gjennomgangstrafikk
- Legge til rette for gunstige forhold for kollektivtrafikk
- Bedre tilkomst til industri- og næringsområdene.