KARMØY: Torsdag la Mediebedriftenes Landsforbund (MBL) og Landslaget for lokalaviser (LLA) frem opplagstallene for andre halvår i 2022.
For første gang siden 2016 faller avisopplaget, men totalopplaget for norske aviser går tilbake med 0,5 prosent fra andre halvår 2021 til andre halvår 2022, viser de nye tallene.
På den positive siden fortsetter opplagsveksten til lokalavisene.
– Folk lever jo livet sitt lokalt og lokalavisene lager god og viktig journalistikk fra bygder, tettsteder og bydeler landet rundt. Avisene våre følger folk fra vugge til grav. Underveis løfter vi fram relevante nyheter, kultur, idrett, næringsliv og ikke minst det flotte lag og organisasjonslivet, sier LLAs generalsekretær Tomas Bruvik.
Abonnementstallet i Karmøynytt øker med 15,4%, og dermed er avisen den i Rogaland som øker mest. Mens aviser som Haugesunds avis og Kvinnheringen opplever nedgang, øker Karmøynytt med hele 215 nye abonnenter sammenlignet med andre halvår i 2021.
– Dette er veldig hyggelige tall. Vi er selvfølgelig takknemlige for tilliten fra våre abonnenter. Mange aviser opplever nedgang og avisopplaget faller for første gang siden 2016. Jeg vil benytte anledningen til å skryte av en veldig flink redaksjon og frilansere som har god nyhetsteft og stå på vilje, forklarer konstituert redaktør, Henrik Nordhus, til Karmøynytt.
Gjengen i Karmøynytt samlet på strategisamling høsten 2022.
Siste halvår i 2022 fikk avisen på plass flere nye ordninger, og sammen er det utviklet en strategiplan som journalistene er flinke til å følge.
– I Karmøynytt verdsetter vi frihet med ansvar høyt. En lederstil jeg opplever har fungert godt for vår del. Her har journalistene stor frihet til å skrive om sine hjertesaker, men vi er selvfølgelig gode på å drøfte hva som vil gjøre sakene enda bedre. På våre daglige morgenmøter har jeg enda ikke opplevd at journalistene møter med tom blokk. Ideene til gode saker er alltid der og det er unikt, forklarer Nordhus.
Nordhus tror Karmøynytts tidlig satsning på å bli en heldigital abonnentavis viser igjen i tallene.
– Dette er endringer flere redaksjoner står i nå med større fokus på den digitale avisen.
Godt samhold
Redaksjonen går godt sammen og jobber som et team. Om en journalist har få saker å ta tak i gir gjerne journalistene sakene sine videre til den som trenger noe å jobbe med.
– Siste halvår i 2022, etter strategisamling, har vi opparbeidet en enda sterkere publiseringsplan og produksjonen har gått betraktelig opp. Med dette sikrer vi en kontinuerlig nyhetsstrøm slik at Karmøynytt blir et naturlig valg for å sjekke siste nytt. Vi har blitt bedre på planleggingsfasen slik at vi publiserer flere saker gjennom uka og ligger et steg foran, sier Nordhus.
Tilbakemeldingene fra leserne er også gode.
– Mange opplever at vi har styrket vår posisjon og leverer spennende nyheter. Vi får ofte gode tilbakemeldinger på det. Gjennom siste halvår i 2022 fikk vi på plass en ny journalist-stilling i vår redaksjon og med det er vi tre årsverk med journalister. Teller vi med markedsavdelingen er vi totalt fem ansatte.
Nordhus trekker fram et ungt miljø på arbeidsplassen som positivt.
– Ole Johannes er 26, Elisabeth er 27 og jeg er 31. På markedsavdelingen er Camilla 26 og Anne på 42 år. Jeg føler likevel vi er flinke til å nå ut til alle aldersgrupper. Det er ikke til å stikke under en stol at vi har et svært godt kollegialt miljø i Karmøynytt, hver dag er fylt med mye latter og glede mellom alvoret.
Endringer i redaksjonen
Tiden fremover er det imidlertid endringer på gang i redaksjonen – da undertegnende (Ole Johannes Ferkingstad) og Elisabeth Tjøsvoll forlater redaksjonen for et liv i Tigerstaden (Oslo).
– Vi har allerede rekruttert en ny journalist som starter hos oss 3. april, Preben Ørpetveit Solberg, og vi er trygge på at vi har gjort et godt valg gjennom ansettelsesprosessen. Men jeg skal ikke legge skjul på at det blir trist å miste to gode journalister og kollegaer. 24. april er redaktør Ann Margit S. Grønstad tilbake i redaktørstolen, og jeg går ned til stillingen som hundre prosent journalist i Karmøynytt.
Nordhus trekker frem at det har vært lærerikt og spennende å prøve seg som redaktør de siste ti månedene.
– Det blir selvfølgelig rart å gi fra seg jobben. Vi har jobbet opp mye bra, men jeg har veldig stor tiltro til Ann Margit, så det blir veldig hyggelig å få henne tilbake. Jeg må innrømme at det også blir deilig å slippe med administrative ansvaret og få mer fritid, forklarer han.
Videre har Karmøynytt store ambisjoner for å videreutvikle avisen fremover.
– Vi skal styrke avisen ytterligere slik at Karmøynytt blir et mer naturlig valg for de som vil ha siste nytt. Fra andre halvår 2021 til andre halvår 2022 økte Karmøynytt abonnenttallene med 13,3 prosent. Med det er Karmøynytt den avisen i Rogaland som har vokst hurtigst foran Sandnesposten med 5,6 prosent og Suldalsposten med 3,5 prosent.
Hvilke saker har vært viktige for Karmøynytt?
– Vi ser jo at siste nytt hendelser er viktig. Nå er det dette mistenkelige dødsfallet i Skudeneshavn mange ønsker oppdateringer på. Ellers så ser vi at portrett-intervjuer med sterke historier og solskinnshistorier går veldig bra. Vi er hele tiden på jakt etter nye og gode historier. Da er det viktig med tips fra leserne våre, påpeker han.
Det er imidlertid noe som har overrasket den avtroppende redaktøren. Tidligere har han jobbet i Østlandsaviser hvor kultursaker har gått dårlig, men i Karmøy går disse bra.
– Det har vært en stor overraskelse. På østlandet har disse gått dårlig, men her går de bra. Samtidig er journalistene flinke til å finne interessante vinklinger på disse sakene, avslutter Nordhus.