Næringslivet på Åkra lanserer alternativ løsning til omkjøringsveien

Skrevet av Øystein Merkesvik
16.11.2018 14:13 - OPPDATERT 16.11.2018 15:13

ÅKREHAMN: Sentrale aktører i næringslivet i Åkrehamn går nå ut og lanserer et alternativ til den planlagte omkjøringveien mellom Åkra-sør og Veakrossen. Næringslivet er tydelig på at behovet i området er en ny tilkjøringsvei fra nord og ikke en omkjøringsvei på utsiden av byen.

Næringslivet vil beholde planene i omkjøringsveien i området mellom mellom Veakrossen og Tjøsvoll øst, og at veien derfra blir koblet på den planlagte tilkomstveien mot Rådhusgaten. Den videre strekningen som er planlagt i omkjøringsveien mellom Tjøsvoll øst mot Ådland foreslår de å utsette.

– Vi ønsker at dette skal være et kompromissforslag som Vegvesenet og politikerne kan se på. Det har kommet mange innsigelser fra grunneiere og naturforkjempere, og det må vi også prøve å ta hensyn til, sier daglig leder i Åkrehamn vekst, Per Inge Eriksen. 

– Ikke forsvarlig

Både han og de lokale næringsaktørene mener det er unødvendig inngripen i naturen å bygge vei i jordbruksområdet mot Ådland og Liknes.

– Det kommer til å passere rundt 4.000 i døgnet ved den planlagte omkjøringsveien på Ådland i fremtiden, noe som er litt mindre enn i dag. Det kommer ikke mer trafikk selv om omkjøringsveien kommer. Det er dermed ikke forsvarlig å bruke 400 til 500 millioner kroner på en trasé som ikke er nødvendig, sier han.

– Tror dere løsningen dere nå legger frem er mer spiselig for motstanderne av den planlagte omkjøringsveien?

– Dette er en middelvei i forhold til protestene som har kommet. Alternativet vil løse en del utfordringer for grunneierne sør for Åkra, mens det som er nord for Åkra vil bli berørt på samme måte. Men konfliktnivået bør bli noe mindre med denne løsningen, mener Jakob Tjøsvold, som er daglig leder i Åkra Elektriske.

Frykter sentrum uten trafikk

Han har ventet i årevis på utbedringer av trafikksituasjonen på Åkra, men frykter situasjonen kan bli dramatisk for handelen dersom det ender opp med en omkjøringsvei der trafikken havner utenfor sentrum.

– Trafikk genererer trafikk. Et sentrum uten trafikk er ikke lengre noe sentrum og da blir det en død plass. Vi lever ikke av biltrafikken, men vi lever av et levende sentrum. Om man flytter alt utenfor vil det påvirke handelen i negativ virkning, sier han.  Tjøsvold viser til eksempler både i Kopervik og Leirvik på Stord der nye omkjøringsveier utenom sentrum har tatt livet av sentrumshandelen. Han får støtte av lederen av Åkrehamn Vekst, Per Inge Eriksen.

– Åkrehamn er handelshovedstaden på Karmøy. Dersom vi får en omkjøringsvei som gjør at folk slutter å kjøre innom Åkra, så blir det ingen handelsby lengre. Da vil handelen minske og vi er redde for at store aktører vil flytte et annet sted, frykter Eriksen.

Han mener løsningen næringslivet nå legger på bordet også vil bidra positivt til å realisere utbedringer av trafikksituasjonen lengre nord på øya.

– Pengene de har til overs fra denne pakken kan de bruke lengre nord i kommunen, sier han.

 

 

Les alt om:

Karmoynytt