TIL MASSENE: Polestar 2 er bilmodell nummer to fra merket, men den første som er rettet mot et massepublikum. I Norge har den potensial til å bli en bestselger. Foto: Morten Abrahamsen / NTB

Nå får Tesla Model 3 konkurranse

Skrevet av Morten Abrahamsen / NTB
13.07.2020 07:44

Volvos elektriske undermerke, Polestar, serverer en bil som går i direkte konkurranse med norgesfavoritten Tesla Model 3 - og som gjør det med stil.

I dag er det knapt en eneste nordmann som kjører Polestar, men mot slutten av året vil det trolig være tusenvis. Og det er det en veldig god grunn til - nemlig Polestar 2.

Dette er en elbil som er en direkte konkurrent til fjorårets suverent mest populære nybil i Norge, Tesla Model 3. De to bilene er svært like i størrelse og ytelser, heller ikke prismessig skiller det stort. Begge er mellomstore sedaner med en coupéaktig takform, det som en gang i tiden ble kalt en kombicoupé.

Selv om de to bilmodellene på papiret er like, så er de visuelt svært forskjellige, innvendig som utvendig. Polestar 2 skjuler ikke at den er i nær slekt med Volvo. Den benytter de samme frontlyktene og har også ellers et et designspråk som gjør at den kunne vært en Volvo.

KONKURRANSE: Tesla Model 3 er en opplagt konkurrent, samtidig håper Polestar at de kan friste folk som normalt ville ha gått for en BMW 3-serie eller Mercedes-Benz C-klasse. Foto: Morten Abrahamsen / NTB

Var en Volvo
Utgangspunktet til bilen er da også at den i 2016 var en konseptmodell med en Volvo-logo i fronten, vist samtidig med det som senere skulle bli XC40. Siden den gang har Polestar blitt skilt ut som et eget merke under Volvo-paraplyen, og skal lage elbiler med et litt mer sporty uttrykk enn bilene til moderselskapet.

Det harmonerer godt med at Polestar 2 har to motorer som har en samlet effekt på 408 hestekrefter, og gjør null til hundre på 4,7 sekunder. Tilfeldigvis akkurat det samme som en Tesla Model 3 Long Range AWD, og selvsagt har også Polestar 2 firehjulstrekk. Topphastigheten er ganske ulik, men det henger sammen med at alle bilene i Volvo-systemet nå har en fartssperre på 180 kilometer i timen.

Batteriet i Polestar 2 er på 78 kWt, og oppgitt rekkevidde er 50 mil. Det er litt kortere enn Model 3 Long Range, selv om batterikapasiteten er større i Polestar 2, noe som kan tyde på at Tesla har en noe mer effektiv drivlinje.

PLASS: Bagasjerommet er bitte litt mindre enn i en Tesla Model 3, men Polestar 2 har en stor bakluke som gjør det lettere å laste inn større gjenstander. Foto: Morten Abrahamsen / NTB

Performance
På testturen lå vi et lite stykke over det oppgitte forbrukstallet på 1,6 kWt per mil, rett og slett fordi vi ønsket å teste kjøreegenskapene med variert gasspådrag. For dette er en bil som skal levere en god kjøreopplevelse, ikke minst med testbilens Performance-pakke. Polestar-sjef Thomas Ingenlath i Göteborg sa i etterkant til NTB (via videolink, selvsagt) at bilen skal appellere til dem som ville valgt en BMW M-bil i en forbrenningsmotorverden.

Performance-pakken inkluderer Öhlins-støtdempere og Brembo-bremser i tillegg til noen estetiske ting som raffe felger og gule sikkerhetsbelter. Demperne er justerbare, men det må gjøres manuelt på hvert enkelt hjul via en skrue. Oppgraderingen koster 50.000 kroner og gir en bil som er strammere i oppsettet enn standard. Det får man igjen for når veiene blir som korketrekkere, men det gjør også at bilen blir mer utsatt for vibrasjoner og slag hvis underlaget er dårlig.

I og med at vi kun prøvde en bil med Öhlins-dempere, vet vi ikke hvordan standardoppsettet faktisk er, men det er grunn til å tro at folk flest kan spare 50.000 her og få en enda mer komfortabel bil.

KOMBICOUPE: Taklinjen gjør at det er bra med plass til hodet i baksetet. I tillegg er setet såpass høyt at barn også kan se ut av vinduet. Foto: Morten Abrahamsen / NTB

Fin inni
For komfort er det et helt smørgåsbord av. Selvsagt er Polestar 2 fredelig, siden det er en elbil, i tillegg er den godt støyisolert, slik at det blir lite vind- og rullestøy. Balansen er glimrende, med batteriene i bunn og mellom akslingene der de to motoren sitter. Og så har bilen noe Tesla Model 3 mangler: et skikkelig fint interiør. Her er det kvalitetsmaterialer i et klokkerent premiummiljø. Det er en variant av det man finner i dagens Volvo-modeller, men skjermen i midten er større, og det ser egentlig enda bedre ut enn i Volvo. Dessuten har Polestar 2 supre seter.

I tillegg er funksjonaliteten på skjermen veldig god. Den har en lettfattelig logikk, man må i liten grad grave seg ned i undermenyer for å finne det man trenger. Systemet er Google-basert, hvilket for eksempel betyr at navigasjonen er basert på Google Maps. Og i motsetning til Model 3 har Polestar 2 også et display foran føreren.

PERFORMANCE: Utgaven her har Performance-pakken, som betyr Brembo-bremser i frekk design, gule setebelter og støtdempere fra Öhlins. Foto: Morten Abrahamsen / NTB

Da vi var ute med bilen, vakte den oppsikt i både by og periferi, sikkert fordi dette er en bil ingen hadde sett på veien tidligere, bare hørt om. Det er all mulig grunn til å tro at denne opplevelsen vil avta når leveringene begynner rett over sommeren. For dette er en bil som har potensial til å selge veldig godt her til lands. Polestars periode som eksotisk og sjelden er med andre ord snart over.

Tekniske data
Polestar 2 Performance

Pris: 478.000.-

Pris testbil: 528.000.-

Motor: Elmotor. 408 hk. 660 Nm

Batteri: 78 kWt

Maksimal ladefart: 150 kW

Toppfart: 180 km/t

Aks: 4,7 sekunder

Rekkevidde: 500 km

Mål (LxB): 4607/1985mm

Bagasjeplass: 405 liter

Tilhengervekt: 1500 kilo

Pluss og minus
+

Kvalitetsnivå

Komfort

Kjøreegenskaper

Nytt bilmerke

PREMIUM: Innvendig er det høyt nivå. Materialer og byggekvalitet er tipp topp, og funksjonaliteten likeså. I tillegg har bilen svært gode seter. Foto: Morten Abrahamsen / NTB

STILIG: Speilhuset er minimalt, noe som er stilig. I det hele tatt bærer Polestar 2 preg av å ha en gjennomtenkt og elegant design. Foto: Morten Abrahamsen / NTB

FRUNK: Som i en Tesla utnytter bilen at den ikke har en stor motor foran, da blir det plass til for eksempel ladekabler i det som populært kalles en «frunk». Foto: Morten Abrahamsen / NTB