LUNT: Etter et hvitt og minimalistisk tiår skal interiøret nå igjen være lunt og koselig – med gardiner, myke tepper, møbler i velurstoff og en god blanding av nytt og gammelt. FOTO: Shutterstock / NTB scanpix

Lunt og varig interiør

Skrevet av Kjersti Busterud / NTB
25.12.2019 08:00 - OPPDATERT 27.12.2019 09:18

I 2020 går interiørtrendene mot bærekraftige løsninger, mer varige tendenser og rom for hjemmehygge.

– Hovedfokus på årets messe var bærekraft. Både designere, produsenter og forhandlere ønsker å gå i bresjen for å produsere ting som varer, sier leder i Tendens messe og magasin, Trude Vaaga.

Tendens interiør- og designmesse arrangeres hver høst i Bergen. Med bærekraft og varighet som grunnprinsipp mener Vaaga det blir feil å snakke om trender.

– Vi bruker heller begrepet tendenser, påpeker hun.

Tendensen går i retning av at også publikum legger vekt på at møbler skal ha god kvalitet og lang varighet.

– Folk vil vite hvor det de kjøper kommer fra, de er opptatt av hvem som er designer, og er mer villige til å betale for kvalitet. Det gjør at de også tar bedre vare på tingene de kjøper, sier hun.

VARME: Etter en periode med mye blått og grønt er også de varme fargene på vei inn i norske hjem. Røde toner gir lun stemning. FOTO: Nordsjø

Personlig hjem

Vaaga mener nordmenn i større grad tør å ha en personlig stil.

– I en omskiftelig tid skal hjemmet være en trygg base som speiler dem som bor der. Man tar med seg gamle og arvede ting, og kombinerer dem med nye. Hjemmet skal ikke se ut som en katalog, sier hun.

– Mange er også opptatt av å «skrelle ned» innredningen og leve enklere. Antakelig både på grunn av bevissthet rundt klodens sårbarhet og fordi vi søker det enkle og jordnære i en tid da vi ofte har altfor mange valgmuligheter, påpeker Vaaga.

Miljøfokuset viser seg også i utvalget av materialer.

– Bambus er et av mange spennende bærekraftige materialer som produsenter og designere har tatt i bruk, sier hun.

ÅRETS FARGE: Nordsjö har valgt ut «tranquil dawn» som årets farge for 2020. FOTO: Nordsjö

Ting med affeksjonsverdi

Også redaktør i Bo Bedre, Cecilie Molvær Jørgensen, trekker fram bærekraft som en overordnet trend.

– Prinsippet om bærekraft viser seg blant annet i de nye materialene som blir funnet opp, i eksisterende ting som blir dekonstruert og satt sammen på nytt, i ny design med tidløs estetikk som er produsert på best mulig vis, og i interessen for vintagemøbler. Vi ser det også i hagene våre, i de nye boformene, og i den smarte teknologien, påpeker hun.

Hun forteller at vi framover vil innrede hjemmene våre med få, men verdifulle ting.

– Ikke verdifulle som i kroner og øre, men vi vil omgi oss med objekter vi har følelser for, som vi er knyttet til. Affeksjonsverdi har stor betydning. Det kan være arv, vintage, noe håndplukket eller skreddersydd. At vi knytter oss til tingene våre, er noe av det mest bærekraftige vi kan gjøre. Da er nemlig sjansen for at vi kvitter oss med dem, veldig mye mindre, påpeker hun.

Hun tror vi har sett oss lei på «katalog- og Instagram-hjem», der alt er perfekt ned til den minste lille rynke på linsengetøyet. Og ikke minst: Der alt er likt.

– Nå feirer vi de personlige hjemmene, de som mikser ulike stilarter, som eksperimenterer med kunst, farger og design som utfordrer. Vi vil ha hjem som våger å være annerledes, sier hun, og påpeker at trenden går i retning av et mye større mangfold i bruk av både farger og tekstiler.

Mykt og koselig

Kreativ leder i Informasjonskontoret for farge og interiør, Bjørg Owren, mener folk bør se litt forbi trendene når de skal innrede sitt eget hjem.

– Hvis du hele tiden jakter på de siste trendene, blir du aldri fornøyd. La gjerne trendene inspirere deg, men velg de tingene du trives med, sier hun.

Også hun påpeker at vi er på vei vekk fra «bruk og kast».

– Satser du på det du liker, får du et mer varig interiør. Tar du utgangspunkt i favorittfargene dine, vil du sannsynligvis være fornøyd med interiøret om både fem og ti år, sier hun.

Hun påpeker at farger er et viktig stikkord for tiåret vi nå går inn i.

– Vi har tilbakelagt et tiår med mye hvitt og stramt interiør. Nå har fargene kommet for fullt, og vi vil igjen ha lune og koselige hjem. Vi vil i tiden framover se både større bredde og mangfold i hvilke farger vi bruker, og mer varme og lekne hjem, sier hun.

Den koselige tendensen innebærer at gardinene kommer opp igjen, og kalde gulv lunes opp av myke tepper.

– Velur er stort nå, det passer inn i det lune og koselige. Det samme gjør ull, sier hun.

Treverk er også i tiden, og gulvene skal gjerne prydes av klassiske parkettmønster som fiskebeinsmønster, ifølge Owren.

VÅGALT: Det vil bli mer rom for mangfold og personlighet i interiørene framover. Jotun har gitt denne fargen navnet «statement blue». FOTO: Line Klein / Jotun