Lanserer øl med sjøvann

Skrevet av Øystein Merkesvik
02.05.2018 09:27 - OPPDATERT 02.05.2018 11:27

SKUDENESHAVN: – Det smaker som sjøvann, sier Sig Hansen og bryter ut i full latter i bryggerilokalene på Storamyr i Skudeneshavn.

Sjøvann

Han prøver å forklare smaken på ølet som er produsert i samarbeid med Skudenes Bryggeri og som bærer kjendisens navn og varemerke. Og det er ikke uten grunn at sjøvann preger smaken. Produsenten har nemlig fått hentet saltvann fra Nordsjøen for å sette et tydelig preg på de edle dråpene.

– Vi har tilsatt sjøvann og amerikanske humler for å vise at den inneholder noe av både Norge og USA, forteller Kristian Eriksen og Svein André Waage ved Skudenes Bryggeri.

Kristian Eriksen og Svein André Waage ved Skudenes Bryggeri har utviklet den nye øl-sorten som nå skal lanseres.

Særpreg

De har brukt mye tid på å utvikle drikken etter at de fikk en henvendelse fra Jens Inge Eng i Skudeneshavn. Han er sentral i lanseringen av Captain Sig krabbeagn og ville ha det lokale bryggeriet med på nok en satsing.

– Vi kunne ikke si nei til en slik utfordring og har brukt mye tid på å lage et produkt som vi er veldig fornøyd med og som har et særpreg. Her har vi ikke spart på noe, forteller bryggerne.

Nå håper de at ølet skal være en døråpner ut mot et nytt og større marked.

– Vi er spent på å se hvor langt vi kan komme med dette ølet. Han har et navn som er godt kjent over hele verden og dette kan åpne en global dør for oss, sier de.

Fornøyd

Da Karmøynytt var innom bryggeriet mandag var produksjonen i full gang, mens Sig Hansen signerte flasker på løpende bånd.

– For meg gir dette energi. Det er kjekt å prøve noe nytt og jeg føler meg som en ung mann igjen, sier han til avisen.

Flere produkt

Dagene hjemme i Norge har vært alt annet enn rolige for den berømte fiskeren som har deltatt på alt fra Nitimen til Stian Blipp-show på TV2. I september kommer han tilbake til Karmøy hvor nye produkter skal lanseres, også denne gang i samarbeid med skudenesbuen Jens Inge Eng.

– Først var det agn, så var det klær og så blir det kaffe, forteller han.

– Klær er det store. Vi har allerede solgt over 10.000 plagg som skal leveres i september, legger han til.

– Eventyr

Dermed kopierer han suksessen Sig Hansen har hatt i USA hvor han har satt navnet sitt på alt fra fiskepinner til ulike øl-sorter.

– Jeg vil bygge en brand i Norge. Dette er et eventyr, sier Sig Hansen som onsdag satte seg på flyet tilbake til USA for å klargjøre Northwestern til laksefiske som starter om få uker.

Ølet har samme logo og design som de øvrige produktene som nå lanseres.

Les alt om:

Karmoynytt