TOPPEN: BMW M8 er flaggskipet til M-avdelingen. En bil som følger den klassiske GT-malen med komfort, sportslighet, utseende og grei plass i skjønn forening. Foto: Morten Abrahamsen / NTB

Hurtigtog for noen få

Skrevet av Morten Abrahamsen / NTB
08.07.2020 07:50

BILTEST: BMW M8 er noe så sjeldent som en GT-bil. En elegant og kraftig maskin som skal flytte fiffen raskt og komfortabelt mellom passende destinasjoner.

GT-biler er en bilnisje som har eksistert i lang tid. Dette er biler for de velbeslåtte som vil dra på biltur med både komfort og fart. En skikkelig GT-bil skal også ha bra med bagasjeplass og et stilig utseende. Man kan lett se for seg at noen parkerer bilen for deg når du har svingt inn foran et kasino i Monaco.

Slike kjøretøy kan man ikke forvente å finne i brosjyrene til alle bilprodusenter, men noen merker har vært tro mot konseptet i lang tid. Ett av dem er BMW. Merket har siden 1960-tallet hatt en fireseter med coupélinjer og to dører i sortimentet.

Dagens bidrag er 8-serien, en modell som ble introdusert i fjor, og som nå er klar med en topputgave som har blitt utviklet av BMWs M-avdeling. Det betyr både at bilen er en stor og stilig GT-bil, og at den er seriøst kraftig.

M8 har samme motor som man finner i en BMW M5, som vil si en 4,4 liters V8-motor med to turboer og 625 hestekrefter. Absolutt mer enn man trenger, men så er da også biler som dette noe som går litt på siden av fornuft, her er det følelser som avgjør valget.

TEKNIKK: M8 deler mye teknikk med sedanen M5, men hjulopphenget er én centimeter lavere og tyngdepunktet 2,5 centimeter lavere. Den har også et mer direkte oppsett, som skal gjøre den enda mer presis. Foto: Morten Abrahamsen / NTB

Ikke vulgær
Et element som er helt sentralt i denne nisjen, er utseendet. En GT-bil skal være prangende, men ikke vulgær. Det må være estetikk og størrelse i skjønn forening. Noe som er vel ivaretatt med 8-serien. Panseret er stort, linjene er lange, og doningen er lav - 11 centimeter lavere enn en M5.

I disse tider når BMW ellers driver med litt av hvert designmessig, for eksempel enormt svære griller, har de vært ganske konservative med 8-serien. Det er ikke kontroversielt å påstå at det er BMWs stiligste bil. Men det må samtidig være lov til å påpeke at testbilens fargevalg kanskje ikke er det aller beste. Bilen gjør såpass mye ut av seg at det egentlig ikke er noen god grunn til å rope det ut.

I og med at dette er en versjon som er bygd opp av M-avdelingen, er det de mye sportssnacks her. Bilen kan finjusteres i en rekke forskjellige grader av hissighet. Man trenger godt med tid for å finne den ideelle miksen når det gjelder styrevekting, girkasse, understell og motor.

KRAFT: Motoren yter 625 hestekrefter, og til tross for at M8 er noen kilo tyngre, er den et par tideler raskere fra null til hundre enn M5. Foto: Morten Abrahamsen / NTB

Flere personligheter
Ved vanlig kjøring er det greit å holde seg til normalinnstillingen, men er man på tur der det er litt gøyale svinger, eller på en bane for den saks skyld, er det absolutt verdt å trikse litt med bilens mange nivåer. Går man for de mer aggressive, blir også sportseksosen mer vokal, dette kan for øvrig også skrus på manuelt.

Det er noe nærmest gammeldags med en svær V8-motor som forteller at den er stor og sterk. Dette er neppe noe som kommer til å være med oss til evig tid, så for bensinhodene oppleves nok dette langt på vei som bevaringsverdig.

I M8-versjon får bilen en mer splittet personlighet enn i de mindre ekstreme versjonene. Er man virkelig tøff i trynet, kan den bli en sportsbil for hardhausene, med lite støtte fra hjelpesystemene og en svært umiddelbar tilgang på det rause antallet hestekrefter. Dette er neppe noe brukeren kommer til å benytte seg særlig mye av, det er rett og slett ikke tilrådelig hvis man befinner seg noe annet sted enn på en lukket bane.

KONKURRANSE: I Norge selges kun den ekstra raffinerte versjonen M8 Competition. Konkurrenter er biler som Aston Martin DB 11 og Bentley Continental. Foto: Morten Abrahamsen / NTB

Unik
Viktig er det da at bilen også kan levere en komfortabel langtur. I grei marsjhastighet er det fredelig i kupeen, og motoren melder kun sin tilstedeværelse under tungt gasspådrag. Dermed klarer den GT-miksen og vel så det. For ytterpunktet i sportslig retning går nok utenpå de aller fleste andre i sjangeren.

Sittestillingen kan gjøres så lav at man nærmest sitter med strake bein, og sportssetene kan finstilles til perfeksjon. Alt av viktige funksjoner er lett tilgjengelig, men det er et lite problem med interiøret: Det er litt rotete i designen. I og med at alt fungerer knirkefritt, er dette muligens flisespikkeri, men i bil til over to millioner kroner er det lov å ønske seg et mer helhetlig og moderne design.

BMW M8 er en ganske så unik bil i dagens bilflora. Du skal lete lenge etter et lignende produkt hos andre produsenter. GT-biler med en diger bensinmotor er nok ikke noe som er en vekstbransje i årene som kommer, så vi får glede oss over dem som finnes - og håpe at man en gang iblant får lov til å se dem på veien.

KARBON: Testbilen har karbonkeramiske bremser, som koster nær 90.000 kroner ekstra. Foto: Morten Abrahamsen / NTB

KNAPPER: Bilens interiør har mange knapper, i en tid der flere og flere bruker berøringsskjermer og -flater. Foto: Morten Abrahamsen / NTB

Tekniske data
BMW M8 Competition

Pris: 2.200.500.-

Pris testbil: 2.480.800.-

Motor: V8 syl. Bensin. 2 turboer. 4395 ccm. 625 hk v. 6000 o/min. 750 Nm v. 1800 o/min

Aks: 3,2 sekunder

Toppfart: 250 km/t

Forbruk: 11,1 l/mil

Utslipp: 252 g/km CO2. 13,2 mg/km NOx

Bagasjerom: 420 liter

LxBxH: 4867/1907/2137 mm

Egenvekt: 1885 kilo

Pluss og minus
+

Drivverk

Utseende

Kjøreegenskaper

Pris

Noe unødvendig

PERSONLIG: De to røde bryterne på rattet er hurtigaktivisering av kjøreinnstillinger som føreren har satt opp på forhånd. Foto: Morten Abrahamsen / NTB