Kontrakten innebærer at selskapet skal frakte olje fra det nye Goliat-feltet i Barentshavet. Det er bare knappe to uker siden tvh.no skrev at rederiet har bestilt to nye shutteltankere fra det Sør-Koreanske verftet Hyundai Heavy Industries. Da bekreftet befraktningssjef John Einar Dalsvåg et av skipene skulle seile for et større selskap Barentshavet. - Kontraktene, som er inngått med oljeselskapet Eni, operatørselskapet for Goliat, gjelder i første omgang for fem år, men har opsjoner eller mulighet for forlengelse med nye fem år. De to nye bøyelasterne vil få utenlandske flagg, norske navigatører om bord og fillipinsk mannskap, opplyser administrerende direktør i Knustsen Nyk Offshore Tankers,Trygve Seglem, til Stavanger Aftenblad. De to nybyggene skal være ferdig i andre halvår i 2013, og skal være vinterutstyrt blant annet med overbygt gangvei slik at mannskapet om bord kan bevege seg innendørs fra bauen til akter på tankskipene. I april bestilte rederiet et nybygg på 157 000 dødvektstonn til en verdi av vel 100 millioner dollar, drøyt 550 millioner kroner. Til Aftenbladet opplyser Trygve Seglem at de tre nybyggene som nettopp er bestilt har en samlet investeringskostnad på om lag 400 millioner dollar, eller vel to milliarder norske kroner. I tillegg overtar Haugesund-rederiet enda en skytteltanker fra et kinesisk verft i neste måned. Den skal gå inn i en langsiktig kontrakt med det brasilianske oljetransportselskapet Transpetro. I dag teller flåten i Knutsen NYK Offshore Tankers 23 skytteltankere pluss fire nybygg., og er et av verdens største rederier i denne delen av tankskipsmarkedet.

Gigantkontrakt til Knutsen
Les også