Sokneprest i Falnes, Jon Sverre Servan. Foto: Privat

– Fra nesten ingenting til noe stort

ANDAKTEN: Dagens bibeltekst: Luk 13,18-21

Butikkene i Norge har solgt uvanlig mye mel det siste året. "Alle" (flere enn vanlig) har begynt å bake sine egne brød. De fleste bruker gjær til hevingen, men stadig flere prøver å bake med surdeig. Vi har en svigersønn som har lært den kunsten av sin danske mor. I den familien har de visst holdt liv i en surdeigskultur i over 100 år nå. Vi har flere ganger fått noen av hans deilige surdeigsbrød og har også fått av surdeigen for å prøve ut kunsten selv. 

I et glass med skrulokk er det en flytende og grålig slump med mel. I denne slumpen lever det noen ørsmå mikrober som en må ha et mikroskop for å kunne se. Uten selvsyn regner vi med at de er der. Kona setter en stor brøddeig og blander inn litt fra glasset. Deigen settes på kjøkkenbenken til neste dag. Har noe skjedd? Jovisst. Deigen har hevet seg. Hun slår den ned og drar litt i den. Lar den heve seg på ny før den slås ned igjen og tas over i former, etterheves og settes i ovnen. Resultatet blir etter hvert bra, men det vil nok ta tid før vi når samme nivå som vår svigersønn. 

Viktigere enn dette. Vi har fått erfare det Jesus sier i søndagens prekentekst om surdeigen som kan liknes med Guds rike. Det som tilsynelatende er for ingenting å regne kan ha stor virkning. Det kan utrette store ting og bli til noe veldig stort. Da Jesu disipler fikk høre dette den gangen var Guds rike fortsatt i sin spede begynnelse. Det var nesten ingenting, men Jesus selv var midt i det. Det skulle mot alle odds kunne bli til noe svært om de fulgte Jesu oppskrift. Jesu lignelser om sennepsfrøet og surdeigen hjalp dem til å ikke gi opp. Slik har 12 disipler blitt til over 2 milliarder. 

Slik møter ordene fra Jesu munn oss i dag. Vi kan noen ganger tenke at det vi er med på og det vi kan bidra med blir så smått. Nesten ingenting i møte med tidens utfordringer både lokalt og i den store verden. La oss da huske på surdeigen og Jesu løfter. Det bitte lille kan vokse seg stort! 

Tap ikke motet!

Hilsen Jon Sverre Servan, sokneprest i Falnes

Debatt
Karmøynytt oppfordrer leserne til saklig debatt!
Tenk over hva man skriver og vis hensyn. Kommentarfeltet overvåkes av våre moderatorer. Grove overtredelser av normal debattskikk kan straffes med utestengelse.