LADER OPP: Svein og Kristin Friborg har vært på flere lange elbilturer, i år sikter de mot det nordligste punktet i Norge. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix

Ferie med elbil? Dette må du vite

Skrevet av Morten Abrahamsen / NTB
09.07.2020 08:10

Med over en kvart million elbiler i Norge skal mange på en elektrisk svingom i sommer. Her er ekspertenes råd for en problemfri elbilferie.

I fersk undersøkelse gjort av Elbilforeningen kommer det fram at 48 prosent av Norges elbileiere planlegger å bruke bilen til en tur med minst én overnatting i årets sommerferie. Det er nå 270.000 elbiler på norske skilter. Det betyr at det kan bli tett med folk og biler rundt ladeplassene i landet.

– Et godt råd er å ikke sette noen tidsfrist, kos deg underveis, sier Kristin Friborg (49). Hun og mannen Svein (54) har vært på flere langturer med elbil i inn- og utland. I sommer blir det naturlig nok Norge.

De kjører hver sin Tesla Model 3, men de har også vært på tur med biler som har svært begrenset rekkevidde, og da snakker vi ikke om en forsiktig helgetur. I 2015 kjørte de en 180 mils tur til Finland med en førstegenerasjons Nissan Leaf. Og hetebølgesommeren 2018 ble det 300 mil på 16 dager i en Nissan e-NV200 som var innredet med madrasser i lasterommet.

LADEPAUSER: Svein og Kristin Friborg kjørte 300 mil på 16 dager med en Nissan e-NV200 som har en rekkevidde på rundt 10 mil. Da ble det to til tre ladinger per dag. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix

Ladestopp er sosialt
– Den har en rekkevidde på rundt 10 mil, så det ble to til tre ladinger per dag, sier Svein.

– Det gjorde bare turen ekstra fin, vi fikk sett så mange steder vi ellers bare ville kjørt forbi, sier Kristin.

Noe av knepet her er ifølge Kristin å gjøre litt forarbeid. Sjekk om det er noe gøy å gjøre, eller å se, der hvor det er lademuligheter.

– I tillegg er det sosialt å ta en ladestopp. Man kommer i prat med andre, og man kan få gode tips til severdigheter og slikt, og det er aldri noe problem å få noen tekniske råd hvis det skulle trengs, sier Svein.

Ved årsskiftet var det snaut 14.000 offentlige ladepunkter i Norge, det inkluderer alt fra normalladere til lynladere. De er i hovedsak lokalisert langs hovedveiene og i byer og tettsteder. I landets to nordligste fylker er det mer utfordrende, da det ennå ikke er noen skikkelig ladeinfrastruktur på plass. Det er også viktig å vite at en rekke forskjellige operatører drifter ladepunktene.

LADEKOFFERT: Svein Friborg har en eske med forskjellige overganger, slik at de kan lade nær sagt over alt. Der er det skjøteledning, overgang fra blå 3-pins til schuko, ladekabel type2 og overgang til schukokontakt. I tillegg anbefaler han en lader hvor man kan regulere belastningen. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix

Register deg på forhånd
– Jeg synes en ladebrikke som kan brukes på alle ladestasjoner, er det enkleste, men husk å registrere den hos de ulike tilbyderne av lading på forhånd, det samme gjelder registrering i ladeapper. Jeg vil også anbefale ElbilAppen som gir oversikt over alle ladestasjoner, og som du enkelt kan planlegge ruta med, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.

Hun trekker fram poenget med å sette seg inn i bilens kapasitet på forhånd. Lynladere med 150 kilowatts ladefart er raske, men hvis bilen bare kan ta imot 50 kilowatt, er det liten vits i å bruke en lynlader som ofte har langt høyere minuttpris enn vanlige hurtigladere. De ulike operatørene har i tillegg litt forskjellige løsninger, noen har minuttpris og kilowattpris kombinert, andre tar seg betalt for kilowatt eller tid. En ladebrikke som er registrert hos flere operatører, kan være fikst, men Kristin Friborg sier de i all hovedsak har gått over til å bruke apper, og disse er samlet i en mappe på telefonen.

80 PROSENT: Det anbefales å lade til 80 prosent kapasitet, de siste 20 prosentene tar lang tid. Det blir dyrt og det skaper ekstra kø på ladeplassen. FOTO: Morten Abrahamsen / NTB

Lad til 80 prosent!
– Det er også et poeng å lade mot slutten, ikke begynnelsen av turen. Et batteri som er riktig temperert, lader fortere. Det er særlig viktig på vinteren, men kan også være en faktor i norsk sommervær, sier Christina i Norsk Elbilforening.

I tillegg er det slik at bilens ladekapasitet avtar når man passerer 80 prosent oppladet batteri. Dermed vil de siste 10 til 20 prosentene før et batteri er toppladet ta uforholdsmessig lang tid, noe som både går ut over lommeboka og ladekøen.

UNDERSØKELSE: Christina Bu i Elbilforeningen sier at undersøkelsen «Elbilisten» viser at nær 7 av 10 elbilister opplever hurtigladestoppene som en nødvendig pause, som de kombinerer med en beinstrekk eller spisepause. FOTO: Mariam Butt / NTB scanpix

– Blir tidenes elbilsommer
– Jeg tror det blir tidenes elbilsommer, med mange nye elbilister på veiene. Men husk at det er ferie, da har vi ikke dårlig tid, sier Christina i Elbilforeningen.

Kristin og Svein har en plan om å kjøre så langt man kan innenfor Norges grenser.

– Kanskje kommer vi oss til Nordkapp? Vi skal være på veien i to og en halv til tre uker. Og kjenner jeg oss selv, så kommer vi oss helt dit. Det er gøy, det er en morsom utfordring.

OPP OG NED: Bratte oppoverbakker, som Trollstigen, tapper batteriet, men mye hentes inn med regenerering i nedoverbakken som gjerne er på andre siden av fjellet. Foto: Marianne Løvland / NTB scanpix

Reisetips for elbilisten

* Tren på forhånd. Er du er helt fersk elbilist, er det lurt å trene litt på å lade i nærheten av der du bor før du reiser på ferie.

* Planlegg ruta. Du sparer tid og unngår stress om du planlegger reiseruta godt. Sjekk at det finnes lademuligheter. Med Elbilforeningens ladeapp kan du både planlegge ruta og få forslag til ladestopp underveis, basert på hvilken elbil du kjører.

* Gjør unna ladingen underveis. Planlegg flere ladestopp. Da unngår du forsinkelser dersom det er ladekø eller et ladepunkt ikke fungerer.

* Bidra til å redusere hurtigladekøen. Avslutt ladingen når du har nådd 80 prosent. De færreste har behov for å fullade batteriet de siste prosentene. Det tar lang tid, er dyrt – og vil fort skape unødige køer og frustrasjoner.

* Overnatt et sted hvor du har tilgang til lading. Det kan være langt mellom hurtigladerne utenfor hovedveinettet. Derfor er det lurt å sjekke om du kan lade bilen der du overnatter. Husk også at lading ofte tilbys ved for eksempel kjøpesentre, museer og fornøyelsesparker.

* Ha med deg egen ladekabel. På hurtigladestasjonene sitter kabelen fast i laderen, som på en bensinpumpe. Det er likevel lurt å ha med seg ladekabel til ladepunkter hvor ladingen går saktere, som ved nattlading. Ta med deg både en såkalt type2-kabel og en kabel med vanlig stikkontakt i bagasjerommet.

* Vær beredt! Du må aktivere laderen og betale for tiden du lader, uavhengig av hvor du stopper. Ladeoperatørene har ulike løsninger for betaling, og her er det fort gjort å miste oversikten. Ladebrikken til Elbilforeningen er en enkel løsning.

* Ladeapper. Last ned ElbilAppen, Ladestasjoner og LadeNå! Med flere unngår man problemer hvis en skulle vise seg å ikke virke. Samle dem og appene til ladestasjonene i en mappe. Lokaliser ladepunktene før man kjører ut, ikke når det begynner å bli snaut med strøm på batteriet.

* Overnattingssted. Ta kontakt med overnattingssteder og spør om det er mulig å finne en stikkontakt på forhånd, eller lei campingplass med strøm. Da er man alltid fulladet når man starter på en ny dag.

PLANLEGGING: Ladeplasser er i hovedsak langs hovedveiene og i byer, så ønsker man å dra utenfor allfarvei må det planlegges litt ekstra. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix

Kilder: Elbilforeningen og Kristin og Svein Friberg