Feirer fem år med kafédrift

Skrevet av Camilla Sørensen Wik
06.09.2019 14:49 - OPPDATERT 06.09.2019 17:50

I fem år har de ansatte på Vili & Ve servert kaffe, kaker, mat og store smil på Åkra. I disse dager markeres fem-årsjubileet.

ÅKREHAMN: Med rød løper, ballonger og gode tilbud ønsker gjengen på Vili & Ve å gi tilbake til sine kunder i forbindelse med 5-årsjubileet. 

- Det vi markerer nå er jubileet. Det har vært kjekt. Jeg hadde ikke trodd at det skille utvikle seg så mye, forteller Olav Andre om de siste årene. Han har vært en del av staben på kafeen nesten siden oppstarten og er helt overveldet over responsen fra lokalsamfunnet: - Det er vanskelig å beskrive, smiler han. 

- Det er veldig stas og litt rørende at kundene kommer igjen og igjen. Da er det kjekt å gjøre litt ekstra stas på dem også nå når vi fyller fem år, tilføyer Karen Marie. 

(Saken fortsetter under bildet.) 


Katrine og Reidun baker dagens focaccia. 
Fem travle år
Gjennom disse årene har gjengen blant annet vært gjennom en flytteprosess og en bokutgivelse. De forteller om travle, men kjekke arbeidsdager. 

- Det er kjekke arbeidskollegaer, og en trivelig arbeidsdag sammen med kjekke kunder, forteller Olav Andre og får samtykkende nikk fra kollega Katrine. 

Hun setter pris på variasjonen arbeidsdagene hos Vili & Ve gir. 

- Jeg har vært på kjøkkenet, i kassen og litt i bakeriet. Det er ganske kjekt med forskjellige arbeidsoppgaver hver dag. Man lærer veldig mye. 

- Vi tror jo vi får dette til på en kanon måte, og vi synes vi bare blir bedre og bedre. Det er viktig å få frem at det er tilrettelagt arbeid vi driver med. Dersom det er noen som trenger ekstra tilrettelegging så gjør vi alt vi klarer for å få det til, samtidig som vi skal drive en kafé der det kommer kunder hele veien, forklarer Evy. 

(Saken fortsetter under bildet.) 


Karen Marie, Evy, Katrine og Olav Andre. 

I konstant utvikling 
Gjennom disse årene har gjengen gjort seg flere erfaringer. Nå er de igang med å legge om driften litt for å tilpasse seg kundene enda mer. 

- Nå har vi forandret litt på konseptet vårt. Vi har gjort det lettere med take-away og at det skal bli mindre kø. Vi har fått en flott disk hvor vi fyller godt på slik at maten er klar til kundene kommer, forteller Karen Marie. 

- Vi tenker at det skal være veldig enkelt og greit å bare svinge innom her. Vi ligger jo rett med veien, skyter Evy inn. 

Det å forenkle opplevelsen til kunden vil også gjenspeile seg i interiør- og blomsteravdelingen. 

- Vi har kjempeflinke blomsterdekoratører. Så vi satser også på å ha en «helgebukett» som det skal være lett å snappe med seg, fortsetter de. 

- Vi er verdens heldigste som har så mange kunder, det er jo helt fantastisk, sier Evy avslutningsvis og ser frem til fortsettelsen.