Ansvarlig redaktør, Kent Olsen.

«Clubhouse - en døgnflue?»

Skrevet av Kent Olsen
19.02.2021 16:01

Hypen om Clubhouse ser ut til å ingen ende ta.

SPALTÅ: Det tok ikke lang tid fra jeg først hørte om Clubhouse før det tikket inn en melding på Messenger: «Har du clubhouse?»

«Eg har kje det nei» svarte jeg. Fem minutter senere var jeg med på denne eksklusive trenden som krever at du blir invitert. Med rumpa godt plantet i sofaen hjemme var det nå tid for en virtuell oppdagelsesferd inn i nytt system, nytt konsept, og forhåpentligvis å komme til bunns i om hypen kan forsvares.

Kort fortalt er Clubhouse en lydbasert app som er strippet for de meste. Her må du prate, eller lytte, i forskjellige rom som blir opprettet. Veldig, veldig enkelt.

Konseptet er i og for seg i tiden. Quartz skrev allerede i 2015 om kinesere som heller sender talemeldinger i stedet for den tradisjonelle tekstmeldingen. I 2019 skrev Aftenposten at det også er populært i Tyskland, og i ferd med å inntre Norge.

Med det gamle og enkle trikset i boka om eksklusivitet lever Clubhouse for tiden på en hype, og flere journalister har tatt appen i bruk for å teste ut om dette er det neste store. Det kan det være, men jeg er noe skeptisk.

For tiden er det nytt og spennende. Det er uante muligheter til podcasts, møter mellom etablerte medier og lesere, kveldsprat om Melodi Grand Prix, hundeelskere som kommer sammen eller politiske debatter. Alt mellom himmel og jord kan diskuteres.

Jeg ønsker Clubhouse velkommen som nytt medium, men jeg frykter at det falmer før det får et skikkelig fotfeste. Giganter som Facebook, Twitter, Instagram, Snapchat, Twitch og lignende dominerer vår mediehverdag. Jeg frykter også at det er lavere terskel for å heller ta del i debatter med tekst på for eksempel Facebook enn å aktivt delta i en debatt eller aktivt lytte på Clubhouse.

Bakgrunnen for min bekymring stammer fra boka «The Chimp Paradox» av Steve Peters. Uttrykket «instant gratification», som noe kronglete oversettes til «øyeblikkelig tilfredsstillelse», går kort fortalt ut på at mennesker tar ofte den korteste veien til nytelse. Når en har fristende apper lett tilgjengelig, så tror jeg dessverre at Clubhouse ikke er førstevalget når hypen har lagt seg.

Likevel er det en plattform der en kan møte forskjellige mennesker og få utforske nye perspektiver og få sine egne perspektiver utfordret. Det er alltid velkomment. Så får tiden vise om Clubhouse kan fri oss fra de andre medier.

[annonse]

Debatt
Karmøynytt oppfordrer leserne til saklig debatt!
Tenk over hva man skriver og vis hensyn. Kommentarfeltet overvåkes av våre moderatorer. Grove overtredelser av normal debattskikk kan straffes med utestengelse.