Bygger verdens mest miljøvennlige supply-skip

Skrevet av Jarl Vidar Meling
04.05.2011 11:05 - OPPDATERT 04.05.2011 13:05

Det nye systemet gir også lavere utslipp av både NOx og drivhusgasser sammenlignet med dagens systemer med gassdrift. Systemet skal monteres i et nytt skip som Østensjø Rederi nå bygger, og dette blir det første skipet i verden med det nyskapende systemet. Det nye skipet skal være ferdig september 2013, men den nye løsningen for fremdrift vil bli presentert på skipsmessen Nor-Shipping i slutten av mai i år.-Dette er særdeles viktig for oss. Det er ikke tvil at næringen har en del utfordringer, også på miljøsida. Dette blir et viktig bidrag i så måte, sier  viseadministrerende direktør Kenneth Walland i Østensjø Rederi.Den nye løsningen optimaliserer driften av fartøyet på en ny måte. Løsningen vil for et offshore fartøy redusere det totale energiforbruket med 15 prosent sammenlignet med dagens løsninger med dieselelektrisk fremdriftssystemer. I forhold til gassdrift er energibesparelsen hele 23 prosent. Walland mener nyvinningen vil gi rederiet et konkuransefortrinn.-Med den nye teknologien sparer vi ca 300 tonn drivstoff i året. Med dagens pris utgjør dette rundt 2 millioner kroner årlig. Dette kan gi oss et konkurransefortrinn, sier Walland.