Dette er et leserinnlegg. Innlegget gir utrykk for skribentens meninger og holdninger. Du kan sende inn leserinnlegg til oss i Karmøynytt her.
MENINGER: I Karmøynytt den 2. august leser vi om Glenn Jakob Vea, som er frustrert over manglende vegforbindelse til Lyngtrevegen, før kalt Nylandsvegen. Kommunen har stengt av den tidligere adkomstvegen fra Circle K. Beboerne i Lyngtrevegen må nå kjøre via Tostemvegen, gjennom Tjøsvoll Øst, noe som fører til økt trafikk i området. Vea påpeker at det var planlagt ekstra vei da 300 nye hus ble bygget i området, men at prosjektet aldri ble realisert. Prosjektet som Vea sikter til, er formodentlig en tidligere planlagt ny veg fra Tjøsvoll Øst til Varnevegen, som vist i rødt i illustrasjon 1 nedenfor. Vegen var del av kommunale planer om å forlenge og knytte sammen veger i Åkra. Dessverre ble disse planene skrotet etter at kommunestyret i 2007 ble satt på ideen om å bygge ny hovedveg over Karmøy, et milliardprosjekt som vi i 2022 vet at det aldri kommer til å bli noe av. Omkjøringsveien mellom Ådland og Veakrossen er en økonomisk umulighet (vil kreve ekstreme bompengetakster), noe som nok blir politisk avgjort i løpet av et års tid. Ny trasé fra Veakrossen til Helganes er for lengst skrotet. Fylkeskommunen har derfor bestilt en mulighetsstudie for oppgraderinger av eksisterende fylkesveg 547, som offentliggjøres 1. oktober. Det går altså mot skroting av omkjøringsveien, og det betyr at Karmøy kommune kan hente fram gamle planer for Åkra, der altså ny veg mellom byggefeltet på Tjøsvoll Øst til Varnevegen har vært sentral. En slik veg vil løse alle de adkomstproblemene som Vea omtaler i reportasjen i Karmøynytt.