ÆRLIG DESIGN: Kodiaq er en SUV, og den gjør ingen forsøk på å kamuflere dette i designet. Men her lyver proporsjonene – den er nemlig kun fire centimeter lengre enn merkets kompakte stasjonsvogn Octavia.

Biltest: Skoda Kodiaq 2.0 TDI 4x4

Skrevet av Ivar Benjamin Østebø
24.04.2017 07:44 - OPPDATERT 24.04.2017 09:44

BILTEST: Skjønt, helt første gangen er det ikke. Den smarte, om noe snodige crossoveren Yeti hadde mye for seg, men slo aldri helt an her i Norge. Den store plassmesteren var den ikke, og den fikk blandet kritikk for det spesielle designet.

Denne gangen kjører Skoda konservativt. Den er bygget på VAG-gruppens MQB-platform, og har svært mye til felles under skallet med den ikke helt ukjente Tiguan. Designet er friskt nok, men du er aldri i tvil om hvilken type bil du her kjører: Dette er en familie-SUV, og den gjør ingen forsøk på å kamuflere det.

700.000, takk!

Bilen du ser på bildene er en av de to første Kodiaqene på SD-skilter, og antageligvis den dyreste dieseldrevne Skodaen som noensinne har passert deg i trafikken. Modellen i seg selv er ganske konkurransedyktig priset, men testbilen – med den kraftigste toliters TDI-motoren, syv seter, firehjulsdrift, automatgir og absolutt alt av tilgjengelig utstyr – koster over 700.000 ferdig registrert. Gisp.

Det skal selvfølgelig sies at en tilsvarende utstyrt Audi Q5, Mercedes-Benz GLC eller BMW X3 ville kostet betraktelig mer. Selv en Tiguan – med to færre seter og mindre plass – ligger over dette i pris. Men vil kundene bli vant til å betale så mye for en Skoda?

«Stealth wealth»

Svaret på dette er ja, skal vi tro tall fremlagt av Skoda. I følge Broom.no bidrar nemlig Kodiaq til at merket i februar opplevde sin beste salgsmåned noensinne. Ikke bare det, men biler med firehjulsdrift og automatgir leder an, og blant de 950 som i følge Hegnar hadde kjøpt Kodiaq usett per 10. mars var det den største toliters TDI-motoren på 190 hestekrefter som solgte mest.

Bilen starter på gunstige 337.200 kroner – da med 1.4 bensinmotor på 125 hestekrefter og forhjulstrekk. Dobler vi dette – og vel så det, får vi et prakteksempel på det amerikanerne kaller «stealth wealth». Og selv etter å ganske nylig ha kommet ut av en svært liberalt utstyrt BMW 5-serie, er det ingenting vi savner i testbilen.

Norgesbilen

Det er nemlig få biler som til så stor grad som Kodiaq kan kalles «den perfekte norgesbilen». Den er tilgjengelig som syvseter (bakerste seterad anbefales dog ikke for voksne), noe mange av konkurrentene ikke kan stille med. Beinplassen på andre seterad er enorm, noe som gjør at også høye voksne personer kan reise komfortabelt på langtur. Andre seterad kan også skyves inntil 20 centimeter frem eller bak, alt etter hvor plassbehovet er størst.

Om behovet for syv seter ikke er tilstede, anbefaler vi å droppe det og kjøpe bilen som femseter. Ikke bare sparer du 20.000 kroner, bagasjevolumet går også opp fra 630 til 720 liter. Det er det ingen i klassen som matcher.

Saken fortsetter under bildet.

Interiøret stiller med bra finish, om ikke fullt så bra som i de mer premiumorienterte av konkurrentene. Ergonomien er god, men designet er noe intetsigende.

Premium-komfort

Kjøreegenskapene er forutsigbare og trygge. Den etter hvert velkjente DSG-kassen girer kvikt og jevnt i de fleste situasjoner, men har fremdeles tendenser til å bli forvirret i enkelte situasjoner. Lett gasspådrag fra stillestående i oppoverbakker avslører noe treg respons i disse situasjonene, selv om det er langt bedre enn de tidligere utgavene av girkassen. Mye av dette elimineres overraskende nok i sport-modus.

Saken fortsetter under bildet.

Med lastevolum på 720 liter i de rene femseters modellene er dette klassens største bagasjerom.

Det som overrasker aller mest er hvor uhyre komfortabelt understellet er. I normalmodus er den nettopp dette – normal, men bytter du til komfortmodus får du storbil-komfort. Adaptive dempere (DCC)  har sin store del av æren for dette, og er ett av punktene på ekstrautstyr-lista som absolutt bør inkluderes. Her kan du også velge sport-modus, skulle du ville leke Schumacher i en høyreist folke-SUV med dieselmotor.

Gode motorer

Komfort-moduset er det beste til vanlig kjøring på hullete vestlandsveier. Dette betyr imidlertid ikke kvalmende krenging svingene slik det ofte gjør på litt større SUVer. Kodiaq er nemlig ingen tungvekter – og veier med sine 1723 kilo det samme som en Audi A4 Avant med tilsvarende drivverk. Dette resulterer også i at den oppfører seg overraskende nøytralt og kontant skulle du velge nevnte sport-modus og presse den litt.

Den største toliteren er den samme som du får i de fleste modellene fra Audi, Volkswagen og Skoda, og er et svært hyggelig bekjentskap. Den er stillegående, kultivert nok og momentsterk på lave turtall. En motor som kler bilen godt, men du klarer deg nok med den noe nedtrimmede 150-hesteren også.

Saken fortsetter under bildet.

SYVSETER: Skoda Kodiaq er en av få biler i det folkelige SUV-segmentet som tilbys med syv seter. Bakerste seterad egner seg imidlertid best for barn.

Konklusjon: 8/10

Det er ikke dermed sagt at Kodiaq er en Audi Q5 med mer plass og lavere prislapp. Interiøret er godt nok skrudd sammen, men fremdeles et stykke fra både Volvo, Mercedes-Benz, BMW og ikke minst Audi hva gjelder både design og opplevd kvalitet. Setekomforten i seg selv er heller ikke klasseledende.

Men Kodiaq er på mange måter så bra at den kan anses som et upretensiøst alternativ også til disse. For 457.900 kroner får du en helt greit utstyrt Kodiaq med firehjulsdrift og 150-hesters bensinmotor. Da begynner det virkelig å gi mening.